Transamerica 2012 - dag 72 - Rustdag in Missoula, MT

18 augustus 2012 - Missoula, Montana, Verenigde Staten

Gisteravond hebben we de fundraiser voor een nieuw fietspad van Missoula naar Lolo bezocht, Clips of Faith geheten. Missoula is een echte fietsstad, met veel fietspaden, overal fietsenstallingen en fietsdragers op de stadsbussen. Dat fietspad naar Lolo is een erg goed initiatief, want fietsen over de bestaande weg is geen lolletje, zoals we gisteren al schreven. De activiteiten op het evenemententerrein bij de rivier bestonden uit een bierproeverij van de firma New Belgium uit Boulder, o.a. van het merk Fat Tire, en het vertonen van meerdere stukjes film over zeer uiteenlopende onderwerpen, waar volgens ons weinig verband tussen te ontdekken viel. Het publiek bestond met name uit studenten en progressieve ouderen, men hoopt over een jaar of vijf het doel bereikt te hebben.

Vanmorgen lekker uitgeslapen, continental breakfast van het hotel opgehaald, en naar de Farmers' Market geweest. Op een plein vlak bij de ACA waren heel veel kraampjes van lokale kunstenaars en werd een bonte collectie goedbedoelde rotzooi aan de man gebracht: tie-dye kinderkleertjes, zelfgebreide mutsen en trappelzakken in afzichtelijke kleuren, sieraden, messen, handgemaakte gespen voor broekriemen, en ga zo maar door. De groente- en fruitmarkt was bij de rivier, veel mooie superverse spullen, vaak organically grown. Er is toch wel een aanzienlijke groep mensen die daar warm voor loopt, ondanks dat het duurder is dan de supermarkt.

Na een heerlijke boekweitwafelsandwich (dit woord komt pas in de volgende druk van Van Dale) en een home-made ijsje bij de Big Dipper was het tijd om ons terug te trekken op onze hotelkamer voor de siesta. Het was inmiddels ruim boven de 30 graden geworden en er was nogal wat achterstallig (uitzoek)werk te verrichten voor de foto's op de weblog. Op een paar gele bloemetjes na hebben alle foto's nu een bijschrift.

Vanavond voortreffelijk gegeten in de Shack Restaurant - hadden ze maar in meer restaurants lamsrack op het menu staan - en daarna naar de film geweest: My sister's sister. Ik verwacht niet dat deze rolprent de Nederlandse bioscopen gaat halen.

Morgen lekker weer een stuk fietsen, maar wel vroeg op pad, want het belooft de komende dagen bloedheet te worden.