Transamerica 2012 - dag 73 - Missoula, MT - Powell, ID (92 km)

19 augustus 2012 - Idaho County, Verenigde Staten

Om kwart voor acht vertrokken we uit Missoula; we moesten eerst terug naar Lolo, want het bezoek aan ACA is een side trip. Gelukkig was Highway 12 op zondagmorgen een stuk rustiger dan twee dagen geleden en vanaf Lolo kwamen we nog maar weinig auto's tegen. De tocht voerde ons eerst door bos en landelijk gebied, later ging de weg langzaam omhoog en waren er links en rechts fraaie en grillige rotspartijen te bewonderen. In Lolo Hot Springs was het enige servicepunt van vandaag, dus daar namen we wat te eten.

Ik vind het moeilijk om mijn voedselinname zo te organiseren dat ik voldoende brandstof tot mij neem, zonder te over-eten waardoor ik niet meer kan fietsen. Vandaag ging dat weer eens helemaal mis. Toen we uit het restaurant kwamen, was het opeens 10 graden warmer en er was ook weer rook, kennelijk weer van een wildfire. Bij het beklimmen van Lolo Pass, niet eens een echt zware klus, lagen de pannenkoeken mij zwaar op de maag en voelde ik me zo misselijk dat ik moest afstappen en een poosje moest gaan zitten. Uiteindelijk ging het laatste stuk redelijk, de rook trok op en het eindpunt, Powell, kwam in zicht. We stopten nog even bij het Visitor Center om nog wat meer te weten te komen over de ontdekkingsreizen van Lewis en Clark. Bij Lolo Pass moesten ze vanwege sneeuw en ijs een tijdje verblijven bij de Indianen, hetgeen wederom succesvol en vreedzaam verliep. Van Greg van ACA hadden we al gehoord dat Travelers Rest, onderaan de pas, de enige plek is waarvan officieel is vastgesteld dat de pioniers die hebben gebruikt als kampement. Er zijn stoffen in de bodem gevonden die daar normaal niet voorkomen, maar die vanuit andere delen van het land door het reisgezelschap waren meegenomen.

We kwamen weer een nieuwe staat binnen! Idaho is nummer 9 van de 10 staten die we doorkruisen. Ook bereikten we de vierde tijdzone, Pacific Time Zone, zodat het hier nu negen uur vroeger is dan in Nederland.

Vanaf Lolo Pass was de afdaling prachtig: met uitzicht op hoge bergen aan alle kanten doken we de vallei van de Lochsa River in. Twintig kilometer lang volgden we die mooie brede rivier. In de Lochsa Lodge hadden we weer eens mazzel doordat er net een annulering was geweest. Daardoor was rustic cabin 10, redelijk ruim en ondanks de Spartaanse inrichting heel sfeervol, voor ons. Inmiddels hebben we heerlijk gegeten in de lodge, Sunday BBQ, en gaan we hier waarschijnlijk een dag extra blijven om moose te spotten bij het meer en in de rivier te zwemmen.

Totaal 6048 km (de derde mijlpaal, 6000 km) Oh ja, weer de heke dag (lichte) tegenwind.

1. Linda:
    20 augustus 2012
    Jullie zijn inmiddels al wat Hot Springs tegengekomen! En alweer een land-en tijdgrens. Het pijltje op de kaart komt nu echt in de buurt van westkust, niet te geloven dat jullie dit alles gefietst hebben. Wij hebben hier zeer hete dagen gehad, het was heerlijk om weer eens de hele dag buiten te zijn, met veel koele dranken, ijsjes en wilde perziken.