Transamerica 2012 - dag 74 - rustdag in Powell, ID (92 km)

20 augustus 2012 - Idaho County, Verenigde Staten

Marja was niet helemaal fit en het is hier in de omgeving van Lochsa Lodge werkelijk schitterend, dus er was weinig overredingskracht voor nodig om opnieuw een vrije dag in te lassen. Ook voor mij kennelijk niet zo'n gek idee, want ik heb de afgelopen nacht 10 uur geslapen, wat een uur of drie meer is dan normaal.

Na het ontbijt in Cabin No.10 hebben we geprobeerd de Gmail weer aan de praat te krijgen, maar kennelijk is de bandbreedte te gering om de vrij grote mails binnen te halen. Daarna te voet naar Powell Ranger Station, eigenlijk met de bedoeling om te kijken of we elanden zouden kunnen spotten bij een nabijgelegen beaver pond. Een van de rangers aldaar gaf aan dat dat nog wel een hele wandeling zou zijn, dus zijn we maar even op de fiets gestapt. Geen elanden, wel een zalmkwekerij (federaal, om de visstand te ondersteunen). Ze vangen daar de volwassen zalmen die terugkeren naar hun geboortegrond en proberen vervolgens het voortplantingsresultaat drastisch op te schroeven, door hom en kuit te oogsten en onder gecontroleerde omstandigheden voor bevruchting te zorgen, waarna de jonge vis zover wordt opgekweekt dat ze zelfstandig de oceaan kunnen bereiken.

We kwamen ook nog langs een helicopter, die ingezet wordt bij de bosbranden. Het idee is echter dat branden met een natuurlijke oorzaak (blikseminslag) alleen worden bestreden als er gevaar is voor de infrastructuur, bruggen en huizen e.d. - 'asset protection' noemen ze dat - dus de bemanning had het niet al te druk in deze afgelegen streek.

Verder hebben we er een echte rustdag van gemaakt. Boekje lezen in de schaduw bij de cabin, beetje kletsen met de bureN, een echtpaar uit Seattle. Tegen de avond kwamen er twee dames van een jaar of 30 op de fiets aan, Andrea & Jen, die van Portland onderweg zijn naar Missoula. Gezellig samen gegeten en veel nuttige informatie opgedaan over Portland, van waaruit wij eind september terugvliegen.

1. Jan:
    21 augustus 2012
    Ah, ik vroeg me al af waarom de Gmail zo stil was! Wat werkt er nog wel voor de communicatie?
  2. Bender:
    21 augustus 2012
    goed idee om af en toe te rusten!
    Pappie gaat nu ook rusten in Hellas.
    Bij terugkomst zie ik jullie.Hou je haaks en geniet.
    L.
    Peter
  3. Linda:
    21 augustus 2012
    Een rustdag in zo'n leuke cabin lijkt me geen straf en in de schaduw zitten omdat het 30 graden is in plaats van fietsen...best voor te stellen hoor! Dagje op zalm vissen misschien in zo' n mooie rivier als op de foto? Beterschap Mar!
  4. José ter Haar:
    21 augustus 2012
    Marja, toi, toi, hoop dat je je morgen weer fit voelt. En anders misschien nog een rustdag in mooi gebied. Kan jij, Henk, ook nog een extra nacht slaap inhalen. Zo te lezen hebben jullie genoeg tijdsruimte.
    Het blijft een cadeautje om te zien hoe snel de landschappen veranderen.

X