Transamerica 2012 - dag 75 - Powell, ID - Lowell, ID (106 km)

21 augustus 2012 - Kooskia, Idaho, Verenigde Staten

Gisteravond hadden we Jen en Andrea beloofd om ze nog goedendag te komen zeggen én koffie te brengen vanochtend. Zij waren nog een afzakkertje gaan halen bij de gezellige barkeeper Jethro en waren laat gaan slapen - dus het gegiechel dat ik vannacht hoorde, kwam van hen. Het is hun laatste dag en ach, die Lolo Pass zullen ze ook met een kater wel over komen.

Voor ons was het vandaag een feest op de fiets: ruim 100 km licht bergaf, langs de mooie Lochsa River. Hoge bergtoppen waar je maar keek, torenhoge naaldbomen en weinig verkeer.  Op blogs van andere fietsers had ik gelezen dat ze dit stuk vrij saai vonden. Voor mij is echter fietsen langs het water, of het nu het Winschoterdiep, de Atlantische Oceaan is of een van de vele rivieren hier, altijd speciaal. Ook nu weer: de rivier was dan weer groen, dan weer blauw, rustig kabbelend of wild stromend en langs de kant is ook van alles te zien zoals vogels en overstekende eekhoorns. Henk kon zijn hart ophalen met veel nieuwe bloemen en, passend in het jaargetijde, besjes in vele kleuren. Op het laatste stuk zagen we bovendien langs de weg eerst een enorme struik vol grote rijpe bramen en even later meerdere rijkbeladen pruimenbomen. Van beide hebben we handenvol geplukt en opgegeten en er zit nog een zak met een kilo pruimen in mijn fietstas.

Onderweg bezochten we de Historical Park Ranger Station, waar je door middel van een rondwandeling met gesproken tekst als je op de rode knoppen drukte, te weten kwam hoe het bosbeheer, inclusief het bestrijden van branden, in de vroege 20e eeuw werd georganiseerd en hoe de rangers gehuisvest waren. Zoals altijd waren er weer een paar vrijwilligers aanwezig om het een en ander toe te lichten. Ik denk dat het een tamelijk eenzaam en hard bestaan was.

Kort daarna zagen we de eerste fietser van de dag aankomen van de andere kant. Sam uit Schotland, in zijn eentje onderweg van Seattle naar Boston, was nog geen andere fietsers tegengekomen en was duidelijk toe aan een opwekkend woord. Hij was een paar dagen geleden ten val gekomen na een lange dag op de fiets en had over de hele rechterkant van zijn lichaam nare schaafwonden. Ook zijn fiets was beschadigd. In het kleine stadje waar het gebeurde was geen dokter aanwezig, dus had de dierenarts zijn verwondingen verzorgd. Wij wensten hem succes voor de grote reis die nog voor hem ligt, waarbij we hebben geprobeerd om hem te verleiden om een omweg te maken langs Yellowstone.

De dag eindigt op motel/cabins/camping Three Rivers in Lowell. We hebben de tent weer eens opgezet en zitten nu op het bankje voor de office te schrijven en te lezen, met een biertje. Er kwam alweer een fietser binnen, Markus uit Zwitserland, die in zes maanden door diverse delen van de VS fietst, met trein- en vliegreizen tussendoor.

Het rookbericht van deze dag: in het begin nog tamelijk ernstig; diverse trails vanaf de weg afgesloten omdat het te gevaarlijk is ze te betreden. Hier in Lowell is het wel een beetje heiig, maar het ruikt niet meer naar rook.

Onze G-mail doet het weer, het lag toch aan de langzame wifiverbinding in de Lochsa Lodge. Fijn dat we de reacties nu weer direct kunnen lezen!

Totaal 6154 km

1. Linda:
    22 augustus 2012
    Altijd fijn als je onderweg iets eetbaars aantreft wat ook nog eens vertrouwd is. Het blijft een wonder dat bramen en pruimen waar ook ter wereld kans zien tegelijkertijd rijp te worden en bloemen met hun bloei idem dito. Gelukkig blijven jullie op afstand van de bosbranden. Bijzonder blijven al die hello en hartelijk goodbye ontmoetingen met
    andere fietsers
  2. Jet:
    22 augustus 2012
    Ha Marja & Henk, wat mooi te zien dat de kleur van de natuur begint te veranderen en de eerste stappen richting herfst zet! Ik word daar altijd een beetje melancholisch van. Wat grappig je passie voor water Marja, nogal herkenbaar! Gisteren hebben we Olga weer gezien en gesproken, zo te horen gaat alles goed in het Utrechtse. Morgen zien we ook Jan, als het lukt zullen we via Facebook even wat foto's uploaden!
    Liefs Jet
  3. Aly:
    22 augustus 2012
    Wat een weelde aan prachtige plaatjes van bloemen en struiken met mooie trossen bessen. Zo wie zo zijn de foto's prachtig om te bekijken zeker in combinatie met de bijzondere belevenissen. Ik blijf jaloers!
    liefs aly
  4. José ter Haar:
    22 augustus 2012
    Hé Marja, weer opgeknapt? Ook voor 100 km bergafwaarts moet je je toch wel fit voelen, lijkt me.
    Henk, ik ben weer blij met alle floraplaatjes, maar het zijn er wel erg veel voor één avond :)
    xx