Transamerica 2012 - dag 78 - Riggins, ID - Council, ID (97 km)

24 augustus 2012 - Council, Idaho, Verenigde Staten

We hebben ontbeten op de motelkamer - er was een koelkast, dan kun je tenminste wat spulletjes bewaren - maar ik heb de ernstige fout gemaakt voor Marja een dubbele espresso op te halen bij het Two Rivers Café aan de overkant van de weg. Het leek de eerste 30 km wel of ze met de bromfiets was. Zou dat dan het geheim zijn van sommige Italiaanse renners?

We lieten vlak na de start de Salmon River links liggen en trokken omhoog het nauwe dal van de Little Salmon River in. Meteen uit Riggins 38 km vals plat en klimmen, ruim 600 hoogtemeters, landschappelijk weliswaar zeer fraai, maar wat een takkeneind. We kwamen ongeveer halverwege John en Roberta uit Santa Barbara, CA, tegen, die van Eugene naar Missoula onderweg zijn. Fietsers die nog de hele oversteek willen wagen zullen we niet veel meer zien, want daarvoor wordt het te laat in het seizoen. Na het klimwerk kwamen we in een brede, vrijwel vlakke, vallei aan waar de Little Salmon River zo ongeveer als de Drentse Aa doorheen meanderde. Eerst mooie ruige 'wetlands', daarna veel veeteelt. In New Meadows een bacon cheeseburger verorberd, dit keer met gewone koffie voor Marja, dus vanmiddag was ze een stuk makker. Na nog eens 200 hoogtemeters kwamen we bij alweer een nieuwe rivier, de Weiser River. Die hadden we helemaal tot aan Council kunnen volgen over het onverharde pad dat in de plaats is gekomen van de voormalige spoorweg (niet de officiële route, dat is de tamelijk drukke US 95), maar de kwaliteit zag er nogal matig uit en ik had geen zin in nog meer lekke banden. De hoofdroute bleek erg mee te vallen, en ook korter te zijn. Keerzijde was dat daar nog wel weer een flinke hobbel in zat voordat we op onze bestemming arriveerden.

Council is als veel andere dorpen waar we doorheen komen, veel ondernemingen gesloten en veel huizen te koop. 'This is a very depressed area' waren de woorden van de eigenaresse van de camping waar we vannacht geheel uit vrije wil verblijven. Het is prachtig weer, de hele dag geen wolk gezien, ook geen rookwolken meer, overdag 25 graden en 's nachts koelt het lekker af, dus als je dan niet af en toe kampeert, doe je het nooit meer. Bovendien heeft Hodges RV park prima warme douches die ook nog eens goed worden schoongehouden.

In een dorp met 800 inwoners moet je geen haute cuisine verwachten, maar de pizza's en de salad bar van One Eye Jack's Pizza waren dik in orde.

Totaal 6417 km

1. Ger Willems:
    25 augustus 2012
    Beste Henk en Marja,
    Het woord doping krijgt inderdaad een andere lading of is een effect dat wordt veroorzaakt doordat Henk de koffie expres moest ophalen?
    Misschien ook een idee als we voor onze nieuwe R&D pand in Wageningen de productiviteit verder willen verhogen.
    Weer veel mooie beschrijvingen, in woord en beeld, van mens en omgeving. Het is elke dag het eerste wat ik lees. Ga hier vooral mee door.
    Groet,
    Ger
  2. Pa:
    25 augustus 2012
    Hi Marja en Henk,
    Wat een prachtige reis nog steeds. We zijn vol bewondering.
    Onze Leeuwarder C. had een artikel over fietsers in de V.S. Heb ik gescand, zal ik e-mailen. Hebben jullie laatst m'n mailtje met foto ontvangen?
    Gr. Pa.
  3. Linda:
    26 augustus 2012
    Ha Marja en Henk. Als er op de vroege ochtend geen verslag is, mist er toch iets, jullie verhalen en foto's horen bij het eerste kopje thee. Wel jammer voor jullie als de ontmoetingen met fietsers wat afnemen vanwege het seizoen, maar op kaart naderen jullie de eindbestemming ook al behoorlijk. Hoeveel kilometers nog? Gelukkig hebben jullie nog even de tijd om van dit mooie land te genieten en de vrijheid.