Transamerica 2012 - dag 82 - Baker City, OR - Prairie City, OR (106 km)

28 augustus 2012 - Prairie City, Oregon, Verenigde Staten

Heerlijk geslapen bij Will & Julie; Marja op het eenpersoonsbed en ik op het gifgroene Therm-a-Rest matje aan haar voeten. Die dingen slapen echt prima en ze wegen nog geen pond. De wekker ging al om 06.15 uur omdat we een stevige dag voor de boeg hadden. Julie was al op en Will kwam vlak voordat we vertrokken ook tot leven. Na een staand ontbijt van koffie/thee, sap en Special K hebben we de boel ingepakt en nog even wat foto's gemaakt van onze geweldige gastheer en -vrouw. Julie trok nog snel wat wortels, radijzen en lente-uitjes uit haar moestuin, voor bij onze lunch. Daarna vervolgden we stroomopwaarts onze weg langs de Powder River.

Het dal was redelijk groen dankzij alle irrigatie-actviteiten en het duurde maar even voordat ook de bergen weer wat meer kleur kregen dan gisteren. Aanvankelijk hier en daar wat naaldbomen, maar al vrij snel weer echt bos. Naarmate we dichter bij de kust komen, zal het koeler, vochtiger en begroeider worden, maar vandaag was het ondanks de toenemende begroeiing nog kurkdroog. Al die mooie landschappen beginnen zo gewoon te worden, dat je bijna vergeet om er foto's van te maken. Gelukkig moet er regelmatig een sanitaire stop worden gemaakt en dan kan ik gelijk even een paar plaatjes schieten.

Er stonden drie passen op het programma vandaag: Sumpter, Tipton en Dixie; allemaal hoger dan 1500m, terwijl we op ongeveer 1000m hoogte begonnen. De dag begon fris en opnieuw stralend zonnig, dus het warmde al vlot weer op. Zo warm als de laatste dagen werd het gelukkig niet, maar we hadden wel weer een vlagerige wind tegen, het grootste deel van de dag. De passen bleken best pittig, met iedere keer zo'n 300 hoogtemeters te overwinnen. De laatste pas was het minst steil, maar daar waaide het ter compensatie extra hard. Wel telkens mooie afdalingen als beloning. Na de tweede pas kwamen we nog een fietsend echtpaar tegen. Ze bleken hier uit Oregon te komen en deden een rondje van ruim een week door hun eigen staat. Ze hadden een paar goede tips voor plekken om te overnachten en 'must see' attracties in de omgeving.

Toen we ook de derde pas hadden bedwongen en er voor vandaag 1250 hoogtemeters waren verzameld, kregen we het dal van de John Day River in beeld. Na een paar dagen zonder rook was het hier plotseling toch weer raak. Aan de achterkant van de bergketen aan de overkant van het dal, op Baldy Mountain, staat de boel flink in de hens. Het was kennelijk nogal snel gegaan, waardoor op een van de campings meerdere RV's niet op tijd konden wegkomen en dus verloren zijn gegaan. Overigens waren alle kampeerders naar verluidt wel op tijd in veiligheid. In het lokale eetcafé kwamen verschillende, in camouflagepakken geklede, mannen binnen, waarvan sommige dichtbij de brand geweest waren en onder de roet zaten.

Prairie City is een leuk stadje, met ruim 1000 inwoners, waar het oude Hotel Prairie smaakvol is gerenoveerd. We zullen de lokale economie een klein beetje extra ondersteunen door hier een rustdag in te lassen. Is wel verdiend, vinden we zelf.

Totaal 6745 km

1. Just:
    29 augustus 2012
    Ik blijf me maar verbazen over het gemak waarmee jullie hoge bergen, lange dagetappes, dunne slaapmatjes, nachtvorst, bosbranden en beren trotseren.
    Maar kunnen jullie ons een keer vertellen hoe het fysiek met jullie gaat? Geen last van steenpuisten op de kont, vermagering tot op het bot, zonnesteek of een verlammende vermoeidheid? Of hebben jullie de afgelopen maanden juist een dijk van een conditie opgebouwd waardoor alles steeds gemakkelijker gaat?
    Misschien motiveert jullie antwoord mij wel om ook weer eens een eindje te gaan fietsen....
    Sterkte kanjers!
    Just
  2. Linda:
    29 augustus 2012
    Jullie zitten nu in het land van de beroemde Oregon Pine, en kunnen de nodige naaldbossen verwachten (tekenalarm!). Maar die naaldbomen willen inderdaad wel flink branden. Het landschap ziet er ook hier weer prachtig uit, hoewel de associatie van Prairie City met prairie er niet direct is. Komt misschien nog.
    Geniet van jullie rustdag, eet lekker en veel, dat kunnen jullie je als grote calorienverbranders wel permitteren.