Transamerica 2012 - dag 90 - Corvallis, OR - Grand Ronde, OR (83 km)

5 september 2012 - Grand Ronde, Oregon, Verenigde Staten

Corvallis was toch niet spannend genoeg voor een extra overnachting en we willen ook graag de kust van de Grote Oceaan bereiken, vooral nu het daar nog steeds prachtig weer is. Gisteren was het wel heel erg 'cold turkey' afscheid nemen van de bergen, 40 m omhoog en 110 naar beneden, met afstand de vlakste dag van onze hele trip. Die 40 hoogtemeters hadden we vanmorgen alweer na 5 km te pakken en dat werden er in de loop van de dag ruim 10x zoveel, want het was vandaag weer een stuk heuvelachtiger en dus qua landschap een stuk leuker. Nog steeds agrarisch - o.a. flink wat wineries - met beboste heuvels eromheen. We komen nu door de Coastal Range, die hier en daar toch nog ruim 1000 m hoog is, maar de klimmetjes blijven veel lager. Nog een goede 40 km voordat we de oceaan in beeld krijgen.

Het continentale ontbijt in het motel was al weer snel verbrand, dus hebben we echt ontbeten in Monmouth, na zo'n 35 km en daar gelijk twee sandwiches voor de lunch laten maken. Het weer is eentonig maar mooi, wel weer een bescheiden tegenwind. De wegen zijn druk maar doenlijk vanwege de over het algemeen brede shoulders. We zijn wel blij als de route ons af en toe over de oude weg leidt, of - na Monmouth - over een heus fietspad, want dan hoef je net iets minder scherp op te letten.

Grand Ronde is een gat van niks in een Indianenreservaat, maar heeft nog bestaansrecht vanwege het enorme Spirit Mountain Casino. Een jaar of 25 geleden hebben de Indianen ontdekt dat er een maas in de wet zat en dat ze het recht hadden om casino's te beginnen binnen de grenzen van hun reservaat. Die dingen zijn vervolgens her en der als paddestoelen uit de grond gerezen en doen veelal uitstekende zaken. Veel bejaarden, maar ook wel jongeren die een gokje komen wagen. We hadden besloten te gaan kamperen vanavond en we staan dus op Spirit Mountain RV park, een aantal km verderop. Vanaf de camping rijdt er een gratis shuttle naar het casino, die ook het dorp aandoet. Omdat het casino de enige plek is waar je hier kunt dineren, hebben we daar dankbaar gebruik van gemaakt. In het dorp zijn best aardige huizen neergezet, zg. "low income housing", gefinancierd uit de winst van het casino, niet zo gek geregeld dus. Het buffet was enorm uitgebreid en prima en ik heb daarna nog geprobeerd om de reis terug te verdienen aan de Blackjacktafel. Niet gelukt, maar wel budgettair neutraal het pand weer verlaten.

Morgenochtend zijn we uitgenodigd voor het ontbijt bij een Zuidafrikaan en zijn Amerikaanse vrouw die we hier troffen. Zij hebben hun RV hier gestald in afwachting van het afronden van de koop van een stuk grond / ranch in de buurt van Portland, waar ze naartoe verkassen na een periode in Montana vlak bij de Canadese grens. Ze hebben een dochter van anderhalf, met nummer twee op komst en vonden het toch niet meer echt plezierig om te wonen in een gebied waar 's winters tussen de 5 en 10 meter sneeuw valt en de buurman op een afstand van twee uur rijden woont.

Totaal 7378 km

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Linda:
    6 september 2012
    Ik heb jullie verblijfplaats begoogled en het RV park komt er niet zo best vanaf, haha. gelukkig hoor ik jullie er niet over. Met Google maps zie ik langs de kust niet veel plaatsen maar het ziet er wel prachtig groen uit, dus met de dorheid zal het nu wel gedaan zijn. Nu nog een tijdje gezonde zeelucht en jullie kunnen er het komende jaar wel weer tegen. Henk, laat je eens door Marja op de foto zetten, we willen jouw staat van zijn ook graag aanschouwen! Liefs van Linda
  2. José ter Haar:
    6 september 2012
    Hé stabiel team,
    Op het moment van dit schrijven zijn jullie waarschijnlijk al de zeelucht aan het opsnuiven. Het lijkt me nogal een ervaring om te beseffen dat je coast to coast hebt gehaald. Gefeliciteerd!!! Ik ben plaatsvervangend trots.
    XX