Transamerica 2012 - dag 91 - Grand Ronde, OR - Netarts, OR (93 km)

6 september 2012 - Netarts, Oregon, Verenigde Staten

Om half acht vanmorgen waren de tent - helemaal droog de nacht doorgekomen - en alle tassen ingepakt en meldden we ons bij de RV (recreational vehicle) van Pierre en Samantha. Een ontbijt van roereieren, worstjes en pannenkoeken stond voor ons klaar, met heerlijke koffie en thee. Het was zeer gezellig en interessant om hun levensverhaal te horen. Pierre liet ons de foto's zien van het prachtige huis dat zij willen kopen in Oregon, met zo'n 15 hectare grond eromheen. Als we in de buurt zijn, gaan we zeker gevolg geven aan de uitnodiging om hen te komen bezoeken. Om half negen namen we afscheid van dit bijzondere echtpaar en hun schattige dochtertje Michelle.

We fietsten een heel stuk door mooi groen bos, met behoorlijk wat hoogteverschillen. Het weer was en bleef bewolkt en het werd steeds mistiger hoe dichter we bij de kust kwamen. Langs de weg groeiden weer veel bramenstruiken, die zo heerlijk zoet roken dat we weer handenvol bramen hebben geplukt. Kort daarna dreven er andere geuren langs: de zee! Het duurde even voor we echt zicht hadden op de oceaan, maar vlak na Neskowin zagen we, moeizaam door de mist, de Pacific. Dus nu waren we echt coast to coast gereisd.... foto's maken stelden we nog even uit, want we wilden een beetje op tijd in Pacific City zijn.

Op de weblog The Wild Dork van Tom, de fietser die we al in Virginia ontmoetten en met wie we daarna een aantal dagen hebben opgetrokken, hadden we gelezen dat hij inmiddels, via Seattle, in Astoria was aangekomen en dat hij zijn reis zuidwaarts langs de kust zou vervolgen naar San Diego, om daarna naar zijn woonplaats State College, PA, terug te keren - alles op de fiets natuurlijk :-) Omdat wij naar Astoria rijden, zouden we elkaar kunnen tegenkomen ergens op Highway 101, dus hadden we hem gemaild. Het ging niet helemaal goed, omdat Tom onze laatste e-mail niet had ontvangen, maar na een tijdlang wachten in Pacific City zagen we Tom aankomen. Het was een fantastisch weerzien na meer dan twee maanden. Tom zag er heel goed uit en hij was helemaal bevlogen geraakt door het reizen op de fiets. Onze verhalen kwamen op veel punten overeen, we hadden vaak op dezelfde plaatsen overnacht en dezelfde ontberingen doorstaan met tegenwind, enge honden en akelig hoge bergen. We hadden ook gelijksoortige positieve ervaringen met gastvrijheid, vriendelijkheid en speciale locaties. Na een paar uur, met koffie en taart erbij, was het tijd om afscheid te nemen en door te gaan, wij naar Lookout State Park en Tom in de richting van Newport.

Eerder dan het hoogteprofiel op de kaart vermeldde, kregen we een gemene steile klim te verwerken. Met lange broeken en warme shirts aan kregen we het goed warm, maar toen we daarna gingen afdalen, hadden we de warme kleren echt wel nodig: het koelde heel snel af naar minder dan 10 graden C. Kamperen op de Spartaans ingerichte camping van Lookout State Park leek opeens niet meer zo aantrekkelijk toen, want op dat soort campings heb je geen douches en zeker geen overdekte ruimte met wifi en zo... De beslissing om door te rijden naar het eerstvolgende stadje, Netarts, was dus snel genomen. Onderweg kregen we nog een paar keer de zee, of een baai, te zien, maar de mist lag steeds op de loer. In Netarts namen we onze intrek in The Terimore Motel, een van de drie aftandse logementen in town. Onze kamer heeft wel uitzicht op zee! We hopen morgenvroeg een wandeling langs het strand te kunnen maken en dat dan de mist is opgetrokken.

Netarts herbergt het onverwacht hippe The Schooner Restaurant and Lounge, gespecialiseerd in seafood. We aten daar vanavond uitstekende crab cakes, scallops en zeebaars, met originele bijgerechten. De beloning voor het bereiken van de westkust? De champagne gaat nog niet open natuurlijk, want het formele eindpunt ligt in Astoria.

We kijken nu op CNN naar de Acceptance Speech van President Obama. Indrukwekkend!

Totaal 7471 km

1. Jet:
    7 september 2012
    Gefeliciteerd met deze bijzondere mijlpaal! Kan je niet een ' tussenfeestjes' fles opentrekken? En wat een prachtige foto's!
    Jet
  2. Margot:
    Gefeliciteerd. Geweldig!
  3. Pa:
    7 september 2012
    Geweldig, jongelui, wat een prachtige mijlpaal. We zijn heel trots op jullie! Het moet een heerlijk voldaan gevoel geven, dat je dat helemaal op je eigen fietsje hebt volbracht. We hebben volop meegenoten via jullie reisverslagen en foto's en we hopen nu op een spoedig weerzien.
  4. Elly Maaswinkel:
    7 september 2012
    Wat een prestatie. Een hoogtepunt in jullie leven!
    Heerlijk om jullie iedere dag te volgen. Zal de belevenissen en verhalen missen. Maar jullie zijn nog niet thuis dus ik verwacht komende week nog foto's en verslagen te zien.
  5. Linda:
    7 september 2012
    Ha die Henk en Marja, van zee tot zee, het is gelukt superhero's! Na bosbranden en alles zullen we toch niet beleven dat er een tsunami komt zoals op dat bordje? Ik zie een heel mooi strand op de foto, nu maar hopen dat jullie goed strandweer krijgen. Nog een paar weken blog te gaan, en nog meer avonturen in het verschiet.
  6. Gerda Noorman:
    7 september 2012
    gefeliciteerd! een geweldige prestatie waar je ongetwijfeld nooit over uitgepraat zult raken.
    heel fijn om het zo te kunnen volgen elke dag.
    petje af voor jullie.
    wij heffen vanavond het glas op jullie.
    smok,

gerda en jan