Transamerica 2012 - dag 104 - Portland, OR

19 september 2012 - Portland, Oregon, Verenigde Staten

Het boodschappenlijstje is afgewerkt en het slenteren door leuke wijken van Portland is aardig, maar hoeft niet nog een dag. Vanmorgen dus maar weer eens op tijd opgestaan, fietskleren aangetrokken en na het ontbijt de spullen in de auto gegooid.  Koers gezet naar Troutdale, waar de Historic Columbia River Highway door de Columbia River Gorge begint. Het weer van vanmorgen was een verrassing, ook voor de metereologen, bewolkt en koud. Onder invloed van een kleine storing onder het hogedrukgebied was de wind naar het westen gedraaid, hetgeen koele (ca. 10 graden) en vochtige lucht vanaf de oceaan de vallei in had gestuwd. Geen verkeerd weer om in te fietsen, maar het uitzicht was beperkt, vooral toen we na een paar honderd meter hoogtewinst in de mist terechtkwamen. Na 16 km bleek de weg ook nog eens afgesloten voor groot onderhoud. We konden kiezen tussen een lange klim naar Larch Mountain - zonder de garantie beloond te worden met het beloofde uitzicht over vijf vulkanen van de Cascades, of terug naar de auto in Troutdale, een stukje verder rijden en opnieuw op de fiets stappen na de wegafsluiting, bij Bridal Veil. Het werd het laatste.

De Columbia River Gorge is werkelijk zeer fraai en heel bijzonder omdat het de enige vallei in de westelijke VS is die in OW-richting loopt. De steile wanden langs het tamelijk brede dal zijn ontstaan door de vermoedelijk grootste overstroming die ooit op aarde heeft plaatsgevonden, de 'Missoula flood'. Aan het eind van de laatste ijstijd had een zuidelijke tong van het landijs de Columbia geblokkeerd, waardoor er een gigantisch meer is ontstaan. Uiteindelijk is de 600 m hoge ijsdam bezweken onder de druk van het het stuwmeer en al dat water is in een paar dagen naar zee gespoeld, daarbij een diepe vallei met steile wanden uitslijpend. De zijrivieren van de Columbia moeten ook die diepe vallei in, hetgeen heeft geresulteerd in een aantal spectaculaire watervallen.

De mist trok rond de middag gelukkig op, zodat we van dit alles ook iets konden zien en fotograferen. De beleving van de fraaie natuur werd overigens wel enigszins vergald door de herrie van de vlakbijgelegen I-84 en de drukke spoorlijn ernaast.

Na ruim 60 km fietsen in twee etappes en een hapje eten in de Multnomah Falls Lodge kwamen we weer terug bij de auto. We zij nu ingecheckt in onze laatste pleisterplaats van deze reis, de Portland Airport Holiday Inn, nog geen 3 km van de luchthaven.

Side trip 62 km

1. Maria:
    20 september 2012
    Goede terugreis!
  2. Aly:
    20 september 2012
    Hey lieve M&H, het wordt voor mij wel afkicken hoor! Dagelijks geen avontuurlijke verhalen met prachtige foto's meer!
    Wij wensen jullie een goed terugreis. Voor jullie begint nu ook het afkicken! De herinneringen zullen het afkicken vast en zeker dragelijk maken. Veel foto's kijken en de leuke verhalen komen van zelf weer boven, liefs A&K