Transamerica 2012 - intermezzo, dag 3 - Golden, CO

18 juli 2012 - Golden, Colorado, Verenigde Staten

Alweer de derde dag in Golden, het begint al te wennen... Christine had vandaag met enige moeite en met inzet van al haar charmes een extra vrije dag op kunnen nemen - dat is hier veel minder een vanzelfsprekend recht dan bij ons - en daardoor vertrokken we vanmorgen met zijn vieren voor een dagje sightseeing. Eerst nog even de fietsen weggebracht, daarna met Christine achter het stuur van de FJ naar Rocky Mountains National Park, een rit van normaal gesproken anderhalf uur, maar nu, door diverse wegwerkzaamheden, een uur langer.  In het plaatsje Nederland - waar niets aan ons eigen kikkerlandje deed denken - lunchten we bij het Duitse restaurant Black Forest. De minstens 80-jarige eigenaar, gekleed in een soort van lederhose met bretels, was nog volop actief in het bestieren van de zaak. Hij vond het leuk dat Henk in het Duits informeerde of er ook Kaiserschmarren en Apfelstrudel op het menu stonden en vertelde over zijn reizen naar Nederland (niet gerelateerd aan de oorlog) in zijn jonge jaren. Het eten was redelijk authentiek Duits, de bediening uitstekend.

Aangekomen bij het park moesten we even zoeken naar de Old Fall River Road, een gravel road die maar drie maanden per jaar open is. Christine manoevreerde het gele monster kundig en, gelet op de geringe breedte van de weg en het ontbreken van enige vorm van vangrail aan de kant van het ravijn, met behoorlijke snelheid. Tot aan het Alpine Visitors Center stegen we nog ruim een kilometer, tot boven de boomgrens. Het uitzicht was spectaculair: sneeuw vlakbij op de enorme bergtoppen, bergmeertjes, vele herten en wapiti's en de typische planten en mossen van het hooggebergte. Er ontstond op enig moment hevige opwinding onder de park rangers doordat een oudere heer met een verrekijker een wolf of een beer meende te zien. Helaas zagen alle andere toeschouwers alleen wat donkere vlekken, die ook na een hele poos turen niet wilden bewegen.

De terugweg over een gewone asfaltweg bood een niet aflatend geweldig uitzicht over de Rockies. Diverse stops waren nodig om al dat moois op de foto te zetten. In Golden aangekomen aten we heerlijk buiten op het terras van Sherpa, een Nepalees restaurant. Voor de zoveelste keer tijdens deze reis beseften we hoe fantastisch alles is wat we meemaken, ook nu weer bij Mark en Christine, zulke lieve en gastvrije mensen, in het gezelschap van  onze dochter.

1. Jan:
    19 juli 2012
    Super leuk om te horen dat het jullie goed vergaat! Vandaag ben ik teruggekeerd naar mijn scheikundige wortelen en probeer ik met Ijzer(III)chloride en citroenzuur metaal te verouderen (eigenlijk gewoon te etsen, maar zonder moeilijke optekeningen). Hopelijk is Henk trots op me en doe ik niet onbewust iets heel gevaarlijks, haha!

Groetjes,
    Jan
  2. José ter Haar:
    19 juli 2012
    Ik ben overstag. Altijd gezegd dat Noord-Amerika het laatste continent is waar ik heen wil maar na de foto's van al dat natuurgeweld plus jullie verhalen over al die aardige mensen ga ik toch maar sparen.