Transamerica 2012 - intermezzo, dag 5 - Golden, CO

20 juli 2012 - Golden, Colorado, Verenigde Staten

Ook in Golden is het nu warm! Dus was het - tamelijk vage - plan: ergens waar het nog wat hoger is, wat wandelen, sightseeen en aangenaam verpozen. 's Ochtends zaten we op het balkon in de schaduw, tot om klokslag 12 uur, volgens afspraak, pa en ma Van Doren belden. Het was fijn om hen te spreken en te horen dat het goed met ze gaat en dat het in Nederland mooi weer wordt!

Na de lunch vertrokken we met de FJ naar Clear Creek Canyon. Jammer dat de snelweg steeds vlak langs deze prachtige rivier loopt en dat er geen wandelpaden vandaan gingen. Dan maar door naar Idaho Springs, waar hot springs zouden zijn, zo had Henk gehoord. Idaho Springs was best een aardig plaatsje, met een museum(pje) over de mijnen die hier in het verleden werden ge-exploiteerd. De hete bronnen waren niet zomaar te bezoeken, want waren privé-eigendom... Hmm, dit uitstapje begon déja-vues op te roepen van eerdere eindeloze ondernemingen, op zoek naar toeristisch vermaak. Doorgaan of stoppen? Slechts 20 km verderop was Echo Lake, volgens de folder in het Visitors Center een must see. De weg ernaartoe ging steil omhoog, het begon te regenen en waar was nou dat meer? Eindelijk, de regen uitgezeten in de auto, zagen we water en daar was eigenlijk alles mee gezegd. We zijn er in een half uurtje omheen gelopen en het is aan Henks fotografische talenten te danken dat Echo Lake nog ergens op lijkt.

Krijgt dit verhaal een goed einde? Voor de zoveelste keer deze week gingen we hoopvol naar Golden Bike Shop om te zien of mijn remhendel nu eindelijk was gearriveerd. En ja hoor: straks om 7 pm gaat Henk de fietsen ophalen. Dat betekent dat we maandag volgens plan weer naar Cañon City kunnen rijden om onze fietstocht te hervatten en dat we vervolgens drie dagen de luxe zullen hebben van een heuse volgauto, bestuurd door Elske. Heel gezellig natuurlijk en: het eerste stuk van de route door de Rockies zullen we dus zonder zware fietstassen en de Bob trailer kunnen afleggen.

Tot slot: gedurende de afgelopen zeven weken hebben wij bewust het Nederlandse nieuws gemeden. Op de Amerikaanse tv keken we in hotels wel naar het nieuws, maar de laatste dagen weer heel weinig. Daardoor werden we door Linda geattendeerd op de afschuwelijke schietpartij in een bioscoop in Aurora, vlakbij Denver. Dat is 60 km hiervandaan en wij, noch Elske, Christine en Mark zaten in die bioscoop.