Transamerica 2012 - intermezzo, dag 6 - Golden, CO

21 juli 2012 - Golden, Colorado, Verenigde Staten

We waren er vanmorgen redelijk op tijd bij, want we moeten zo langzamerhand weer toewerken naar het fietsritme. De hitte en de droogte gaan onverminderd door, de media staan er bol van en de vergelijkingen met de jaren '30 worden steeds talrijker.

Vandaag stond als eerste de wekelijkse Farmers' Market in Boulder op het programma. Boulder is een van de leukste steden van de VS om te wonen. Lekker klimaat, goede universiteit, veel bijzondere ondernemingen en dat allemaal in een schitterende omgeving. Je ziet er veel oude hippies rondlopen en bijna iedereen doet aan een of andere duursport. De stad heeft dan ook een uitgebreid netwerk van fietspaden. De nadruk op een gezonde levensstijl vertaalt zich ook in het aanbod op de markt. Veel leveranciers van verse producten, voor een flink deel biologisch/organisch, ook vlees, wijn, honing, e.d., allemaal gegarandeerd van eigen bodem (d.w.z. Colorado). Zelfs de hamburgers bij de eettentjes zijn puur natuur, van koeien die een groot deel van hun leven op grazige weiden hier in de buurt hebben doorgebracht. We hebben flink ingekocht, prima kwaliteit allemaal.

Na de lunch zijn we verkast naar het nabijgelegen Eldorado Canyon State Park. De prachtig heldere South Boulder Creek heeft in de loop van de eeuwen een diepe kloof uitgeslepen in de rotsen die hier tijdens de vorming van de Rockies ook nog eens bijna 90 graden zijn gekanteld. De steile, vrijwel effen rotsformaties worden de 'flatirons' genoemd; naar ik aanneem vanwege de gelijkenis met strijkijzers. Behalve wandelaars en grote, vooral Spaanstalige, gezinnen die aan de waterkant pick-nicken, zijn er ook hele hordes bergbeklimmers actief die gewapend met touwen en veel metalen hulpstukken die verticale wanden bedwingen. Ik moet daar sowieso al niet aan denken, laat staan in de brandende zon, bij temperaturen van ruim 30 graden. Wij zijn na een korte wandeling dus maar lekker in de schaduw aan de beek gaan zitten; dat was heel best vol te houden.

Eenmaal weer terug op Lookout Mountain heeft Marja een heerlijk maal bereid van de lekkere spulletjes die we vanmorgen hadden aangeschaft. Om de couleur locale geen geweld aan te doen, hebben we er een prima witte wijn uit West-Colorado bij gedronken.

We beginnen na een weekje rust het fietsen toch wel te missen. Morgenvroeg gaan we daarom een oefenrondje doen. Eerst rechtsom naar beneden en dan Lookout Mountain beklimmen vanuit Golden via Lariat Loop Road. Verslag volgt.

1. Ger Willems:
    22 juli 2012
    Beste Henk en Marja,
    Nooit gedacht dat je van het fietsen ook ontwenningsverschijnselen kunt gaan vertonen. Dat belooft wat als jullie weer terug zijn: toch op de fiets van Utrecht naar Deventer om het ritme er in te houden?
    In jullie levendige beschrijvingen van de locale eetcultuur kom ik, afgezien van grote ijsvolumes, verder geen zuivel tegen. Zeker voor fietsers geldt echter: melk de witte motor. Maar ja, wat jullie ook eten en drinken het trappen zullen jullie in elk geval zelf moeten doen.
    Groet,
    Ger
  2. Linda:
    22 juli 2012
    Hi, Boulder klinkt erg goed voor als je ook maar een beetje foodie bent. Dit keer ook een reisverslagje van ons terug. We hebben hier in Oslo ook al gezien hoe erg het bij jullie met de hitte is. Straks wordt jullie reis ook een van hoe ver en hoe heet het was.. Hier in Oslo zie je amper fietsers laat staan fietspaden, en dan realiseer je je goed hoe bijzonder Nederland wat dat betreft is. De natuur is hier geweldig, zelfs zo dicht bij deze enorme stad. We hebben vanmiddag langs een bergpad gewandeld, helaas geen eland gezien maar verder ook geen mens. Met de metro terug naar het hotel , dat kan hier gewoon.