USA 2013 - Denver - Princeton (NJ)

22 september 2013 - Princeton, New Jersey, Verenigde Staten

Een reisdag om aan te komen bij Deel II van onze trip en zowaar eentje die vlekkeloos verliep. De wekker liep om iets over half zeven af in kamer 230 van de Comfort Suites at Denver International Airport, zodat we ruim de tijd hadden voor het laatste inpakwerk, een stevig ontbijt, het inleveren van de auto en het inchecken voor onze vlucht die om 11 uur zou vertrekken.

Binnenlands vliegen in de VS is tegenwoordig een knap Spartaanse aangelegenheid. Eigenlijk goed vergelijkbaar met de low-cost carriers in Europa: alleen koffie, thee en frisdrank zijn nog gratis, voor eten en alcoholisiche versnaperingen moet je - flink - dokken. Daarnaast kost iedere koffer die je wilt inchecken 25 dollar. Dit leidt ertoe dat iedereen probeert zo veel mogelijk carry-on luggage mee te nemen, waar natuurlijk onvoldoende plaats voor is, en dat men sandwiches, pizza's en andere to- go maaltijden mee aan boord sjouwt, met alle geuren en rotzooi van dien. Het goede nieuws was dat we op tijd vertrokken - alle contrôlelampjes deden het ditmaal - en zelfs een kwartier voor de geplande tijd in Philly aankwamen. De nieuwe huurauto was ook redelijk vlot gecharterd, alhoewel het iedere keer weer een strijd is om de sluwe baliemedewerkers ervan te overtuigen dat je geen upgrade wilt en evenmin gebruik wilt maken van prijzige extra verzekeringen en andere poespas. Het voelt dan ook als een overwinning als de berekening aangeeft dat er niets extra's hoeft te worden afgerekend. Merkwaardig genoeg is deze auto wel een flinke maat kleiner dan de vorige, terwijl we beide keren een midsize auto hebben gehuurd, maar ja, het gezegde luidt nu eenmaal 'when you go West, everything gets bigger'.

De weg naar New Jersey was vlot gevonden, zodat we nog net voor donker in Princeton aankwamen. Even met Jan gebeld voor de routebeschrijving naar de graduate apartments en een paar minuten later wachtte hij ons bij de parkeerplaats op. Ontzettend leuk om hem hier te ontmoeten. Hij heeft na meerdere weken introductie nu echt colleges en doet naast zijn verplichte geschiedenisvakken drie colleges Frans per week om zich voor te bereiden op een examen. Er moet zoveel gelezen en voorbereid worden, dat hij amper de tijd heeft om met ons op pad te gaan. Na de bezichtiging van zijn wel heel kleine kamer hebben we uitgebreid bijgekletst en heerlijk gegeten bij Teresa's, een prima Italiaan. Daarna moest Jan nog snel een opdracht afmaken en inleveren via 'Blackboard', en gingen wij op zoek naar ons on-line geboekte Clarion hotel. Omdat Elske en ik met een vergelijkbare eigenwijsheid behept zijn, duurde dat wat langer dan strikt genomen nodig zou zijn geweest. Verder gaat het prima; we geven allebei een keer of vijf per dag ruiterlijk toe dat de ander gelijk had. Voor Marja is dat af en toe wel enigszins vermoeiend, geloof ik.

1. José ter Haar:
    24 september 2013
    Ha allen,

Ik dacht al dat je druk was, Jan, gezien de frequentie van je verhalen. Maar wat leuk dat jullie vieren elkaar in Princeton ontmoeten. Apart is dat, niet?, op buitenlandse grond.

Henk, maar even op deze manier, willen jullie nog met P en ondergetekende viertallen? De competitie begint pas in november, maar nevenparen zijn erg dun gezaaid, dus wel handig om nu al te weten.

Nog veel plezier met elkaar daar.
    X