USA 2013 - Princeton

23 september 2013 - Princeton, New Jersey, Verenigde Staten

Na het ontbijt in het hotel - het assortiment is vrijwel standaard, met fruitsalade, zelf te bakken wafels, cereal, bagels, zoete broodjes en muffins, plus diverse dranken - zijn we naar downtown Princeton gereden. We hadden nog wat tijd om rond te lopen voor onze afspraak met Jan. Princeton is een lommerrijk en chique ogend plaatsje, á la Haren of Bilthoven. De campus van de universiteit is enorm uitgestrekt. Uit ontzag voor de Britse instituten Oxford en Cambridge heeft men hier de gebouwen in dezelfde stijl gebouwd. Er staat zelfs een echte kopie van een obelisk uit Oxford. Al met al is het toch wel een inspirerende omgeving, heel wat anders dan De Uithof in Utrecht. Toen ik daar zo rondliep, voelde ik alle in de loop der jaren hier vergaarde wijsheid op me neerdalen. Jan lijkt hier al helemaal op zijn plek. Hij liet ons, toen hij klaar was met zijn college Frans, de gebouwen zien waar hij leert, slaapt en eet en de grote tuinen en grasvelden daaromheen. Je kunt goed zien dat dit een heel rijke universiteit is!

Lunchen deden we bij PJ's, met lekkere broodjes en salades. Daarna brachten we Jan naar zijn 'dorm' om de door ons voor hem meegenomen spullen af te leveren. Jan heeft dropjes tot aan de Kerst, schat ik. Omdat Jan nog moest studeren, gingen wij terug naar het hotel, voor wasjes, beetje lezen en schrijven en een boodschapje doen in de vlakbij gelegen Whole Foods Market, een paradijs voor de milieubewuste foodie. Henk en Els kwamen terug met heerlijke sorbetvruchtenijsjes en hippe drankjes. Toen was het alweer tijd om naar de campus te gaan. Jan nam ons mee naar de Graduate Dining room, een soort kerk, net als Hogwarts in Harry Potter. Er vlogen hier gelukkig geen uilen en vleermuizen rond. Jan is als bewoner van de graduate dormitory verplicht om deel te nemen aan het Meal Plan, wat inhoudt dat hij tegen betaling van 19 dollar per dag ontbijt en avondeten krijgt in de Dining Room en op zondag een brunch. Hij mag bovendien tien keer een gast meenemen per semester. Er was een enorme hoeveelheid gerechten om uit te kiezen, ook voor vegetariërs, en het smaakte ook nog prima.

Hierna scheidden onze wegen zich tijdelijk:  Jan weet ons er goed van te overtuigen dat hij hier echt wel hard moet werken. Wij drieën gingen naar het schattige kleine bioscoopje op Nassau Street (de connectie met de Oranjes zal ik later nog eens uitleggen) om de film Blue Jasmine van Woody Allen te zien. Mooie film! Buiten stond Jan ons op te wachten voor een drankje in alweer zo'n echt Princetoniaans instituut, de Yankee Doodle Tap Room in de Nassau Inn. Daar hangen de portretten van beroemde Amerikanen die hier gestudeerd hebben, zoals Michelle Obama en Brooke Shields. We dronken er wijn en pumpkin beer - jaja, alles staat hier in het teken van het naderende Halloweenfeest op  31 oktober. Inmiddels zijn Henk en Elske het eens over de kortste weg naar het hotel, dus we waren vlot terug op onze kamer. Morgen weer een road trip, langs de kust van New Jersey, donderdag zijn we weer in Princeton.

1. José ter Haar:
    25 september 2013
    Wauw! Wat een, inspirerende, prachtige campus, waarbij je inderdaad het gevoel krijgt in een Potter-film belandt te zijn.
    Erg leuk om te zien.