USA 2013 - Princeton - Philadelphia (PA)

27 september 2013 - Philadelphia, Pennsylvania, Verenigde Staten

We verlieten de Red Roof Inn, met direct een nieuwe reservering voor onze laatste twee nachten hier. Jan stond al klaar op de parkeerplaats bij zijn dorm, toen konden we op weg naar Philadelphia! Als vanouds met de kinderen achterin, dat was lang geleden... We gingen eerst ontbijten bij PJ's, waar we allemaal een zogenaamde twofer namen: twee eieren, twee pancakes, bacon en worst. Er moest nog een hotel gevonden worden en dat lukte via booking.com prima: een suite met een hoop bedden, midden in de stad, with a view over the city, voor een acceptabele prijs.
Het was een dik uur rijden, toen kwam Philly in beeld. Een mooie skyline, de imposante Benjamin Franklin Bridge over, en we reden tussen alleen maar gigantisch hoge gebouwen. Twee blauwe sky scrapers sprongen eruit: de Liberty towers. We vonden het hotel vlot, leverden de auto in bij de valet parking en zoefden naar de 20e verdieping. Daarna snel naar buiten, want het was prachtig weer. Philly heeft een overzichtelijk centrum met veel leuke wijken. Er staan mooie gebouwen en er zijn veel kunstwerken te bewonderen, waaronder kleurrijke muurschilderingen. Als echte toeristen hebben we de Liberty Bell, met bijbehorende historische toelichting, bekeken. Het National Constitution Center zag er wel veelbelovend uit, maar het was zulk mooi weer dat we liever buiten bleven. Misschien dat we morgen de andere tip van Rozemarijn gaan volgen.

De Philly cheese steak sandwich is hét lokale gerecht en dat moet je eten bij Jim's Steaks, een diner in de wijk Society Hills. Er staat altijd een rij, maar tijdens het wachten is er genoeg te zien. De mannen achter de bakplaat werken zich, onderwijl luid grappen makend, een slag in de rondte, zodat de gemiddelde order binnen de minuut wordt afgeleverd. Dan ga je naar boven om te zien of je een plekje kunt bemachtigen om te zitten. Overal hangen foto's van beroemdheden die de loftrompet steken over dit al sinds de 40er jaren bestaande restaurant.

Dwalend door de vele straten en straatjes van het oude centrum kwamen we langs de Magic Garden, een soort doolhof met muren gemaakt van glasscherven, stukjes tegels, kleine kunstwerkjes, fietswielen en spiegels. Even later stonden we in een straat met echt oude huizen, goed geconserveerd ook. Terwijl we een ervan stonden te bewonderen, kwam de eigenaar net langs met een kruiwagentje. Hij nodigde ons uit om binnen te komen kijken. Het was daar een soort museum, met in de stijl van de 18e eeuw ingerichte kamers met bloemrijk behang, antieke meubels en tal van schilderijen, meest portretten van leden van de familie Physick, eigenaren van dit huis. De huidige afstammeling, onze gastheer, verhuurde het huis onder meer als trouwlocatie. Zelf woonde hij in de voormalige bediendenvleugel. Hij was het duidelijk gewend om zijn familiegeschiedenis te vertellen en ondertussen toverde hij uit laden van kasten ook nog foto's en briefjes op. Het ging mij eerlijk gezegd allemaal wat te rap, maar het was toch erg leuk, deze spontane rondleiding!

Op het programma stond verder de Italian Market. Dat is een stratenlange uitstalling van fruit en groente, huishoudelijke artikelen, vlees en vis. In een van de vele cafeetjes, Anthony's, moesten de ouderen onder ons nodig even uitrusten. Voor de jongeren was er gelukkig wifi. Na koffie en frisdrank liepen we met wat omwegen terug naar het hotel. Daar was het net happy hour voor de gasten, drukbezocht en gezellig.
Voor het avondeten moesten we daarna nog wel wat moeite doen: eerst de wat warrige en daardoor niet echt bruikbare adviezen in ontvangst nemen van Arline, een al wat oudere (80 of zo) maar nog zeer actieve counselor-at-law die we in de computerruimte tegenkwamen, daarna zelf op Zagat zoeken naar een goede Thai, een flink stuk lopen en vervolgens op de wachtlijst komen te staan. Pas om negen uur konden we aan tafel, maar toen kwam het helemaal goed. Heerlijk eten en aardige bediening, alleen geen bier of wijn, want het was een BYOB, Bring Your Own Booze. Het restaurant heeft dan geen drankvergunning, maar de gasten mogen wel zelf, in een ondoorzichtige tas, hun drankjes meenemen. Wij hadden daar niet aan gedacht, dus dronken we mangosap en water.
Weer in het hotel namen we alle bedden, twee queens en een opklapbed, in beslag. Het was goed slapen na een dag van veel lopen en sightseeing.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. José ter Haar:
    29 september 2013
    Wat een geweldige stad, dat Philadelphia!
    Ik heb genoten van de foto's.

Henk, alvast gefeliciteerd en een dikke afstands X. (Werk morgen de hele dag, ben bang dat ik het dan vergeet.) Maak er een mooie dag van.

Nog heel veel plezier met jullie vieren.
  2. Linda:
    29 september 2013
    Ha familie, de stad ziet er prachtig uit! Ik sluit me aan bij José want ook ik wil Henk alvast feliciteren, ik hoop dat poes Taima vannacht bevalt van haar kittens en dan krijg ik het even erg druk. Heb morgen een gezellige dag!
  3. Pa:
    Jongens (en meisjes),
    Bedankt voor de reisfoto's en -verslagen.
    Gefeliciteerd met Henks verjaardag morgen en goede thuisreis gewenst.