USA 2015 - Dag 3, Gonzales, LA

16 mei 2015 - Gonzales, Louisiana, Verenigde Staten

Vandaag op weg naar New Orleans, zo'n 500 km naar het oosten vanaf Houston. We hadden nog niets vastgelegd, omdat we niet wisten of we nog een extra dag in Houston zouden doorbrengen. Vanmorgen bleek er echter geen kamer meer te krijgen in de buurt van de French Quarter, althans niet voor een dragelijke prijs, dus hebben we noodgedwongen  voor morgen en overmorgen geboekt en konden we vandaag een paar omwegen maken door 'swamp country'. Het was ook nog eens droog vandaag en redelijk zonnig! Dus prima omstandigheden om de kap van de auto te laten zakken, want dat is alleen leuk als je niet al te hard rijdt. Een gratis 'tan' aldus Marja; althans als die rode kleur die nu nog de overhand heeft plaats maakt voor lichtbruin.

Het werd geen route met hoogtepunten op het gebied van natuurschoon: onderweg flink wat olieindustrie en - wat ik niet voor mogelijk had gehouden - dit stuk van de VS is nog vlakker dan Nederland en ook minder gevarieerd qua landschap.  Er ligt een plaatsje Nederland in het uiterste oosten van Texas, vlak bij Port Arthur, wat weer de geboorteplaats van Janis Joplin is. Vanaf Lake Charles in Louisiana gingen we richting kust door een zeer vochtig landschap, dat kennelijk ook met enige regelmaat wordt getroffen door overstromingen, want veel van de huizen staan op palen van een meter of drie hoog. Onderweg kwamen we langs een  'wildlife refuge' waar de natuur weer is hersteld nadat het gebied decennia lang was gebruikt voor het verbouwen van rijst. Hoewel het visitor center dicht was konden we toch een echte alligator en enkele schildpadden bewonderen in de omliggende waterpartij. De enige andere mensen die we op de route tegenkwamen waren vissers. Kennelijk valt er flink wat te vangen in alle meren en afwateringskanalen die dit gebied rijk is. We kwamen ook nog twee keer over de intracoastal waterway. Dat is een kanaal, dat langs een aanzienlijk deel van de oost- en de zuidkust van de VS loopt, waarover flinke schepen kunnen varen, die dan niet over zee hoeven.

We wilden eigenlijk in Baton Rouge overnachten, de hoofdstad van Louisiana, die ook twee flinke universiteiten herbergt. Omdat de 'seniors' dit weekend hun bul krijgen, is ieder fatsoenlijk hotel eigenlijk vol, dus zijn we nog maar een stukje verder doorgereden naar Gonzalez. Voor een nachtje is het prima toeven in America's Best Value Inn en het eten in Don's Sea Food Place was heerlijk. Marja ligt inmiddels heerlijk te slapen en daar sluit ik mij zo maar eens bij aan.

1. Ger Willems:
    17 mei 2015
    Jammer dat het geen rode auto is, maar met deze trekt je denk ik ook wel bekijks.