USA 2015 - Dag 8, Fredericksburg, TX

21 mei 2015 - Fredericksburg, Texas, Verenigde Staten

Als je een road trip maakt in Amerika, over die lange vaak rustige wegen waar je met een gangetje van zo'n 90 km per uur overheen rijdt, hoort daar een bepaald soort muziek bij. Al sinds jaar en dag mogen muzikanten als James Taylor, Lou Reed en Elvis Costello niet ontbreken en deze keer is ook Bonnie Raitt van de partij. Een van de fijnste liedjes vind ik A perfect day van Lou Reed. En zo'n perfecte dag hadden wij vandaag ook.

Het is vandaag, na een nacht met knetterend onweer en veel regen, anders dan de week die achter ons ligt, tamelijk fris geweest: maar een graad of 19. Op zich prima weer om te fietsen dus. Ik had alleen niet gerekend op zulk weer, dus moest ik een shirt met lange mouwen van Henk lenen. Om 10 uur stonden we voor de deur bij Bicycle Works, waar we even later door Lisa, een afgetrainde vijftiger die eerst wat last van een ochtendhumeur leek te hebben maar allengs enthousiaster werd, werden geholpen aan fietsen, helmen en water. Zij gaf ons ook een route mee, voor vandaag een oefenrondje van ruim 40 mijl, en morgen gaan we de andere kant op voor een wat langere tocht.

Het was heerlijk fietsen in de Hill Country. Er zijn heel veel heuvels, maar niet echt steil of langdurig klimmen. Meteen merkten we weer hoeveel je ziet van je omgeving als je op de fiets zit. Enorm veel wilde bloemen, vogels en wilde beesten als herten, eekhoorns en een echte enge tarantula. Verkeer was er bijna niet, dus konden we ruim naast elkaar fietsen, zonder al te veel op te moeten letten.

We deden het redelijk rustig aan, totdat Henk om half 2 bedacht dat het restaurant waar we wilden lunchen, maar tot 2 uur open was. De laatste mijlen hebben we er toen maar even de sokken in gezet. Gelukkig mochten we om 5 voor 2 nog de Hill Top Café in voor een lekkere warme lunch van garnalengumbo, catfish en homemade french fries. The Hill Top is beroemd in de omgeving vanwege de keuken en de live muziek die er wordt gespeeld. Ook vanavond is er een optreden, van Steve Riley (accordeon) en Johnny Nicholas (eigenaar van het cafe) met de Hell Bent, en als special guest David Greely (viool), en omdat we weer eens mazzel hadden, konden we door een afzegging nog een mooie tafel reserveren, vlak naast het podium. Dus nu zijn we snel aan het wassen en omkleden, om vanavond weer te gaan genieten van de muziek van het zuiden.

Vijf uur later: en genieten was het! Van geweldige muziek, die geloof ik kan worden gekarakteriseerd als cajun rock, door vijf topmuzikanten die met zoveel plezier op het podium stonden dat iedereen in het publiek erdoor aangestoken werd. Tel daarbij op de sfeervolle ambiance van de Hill Top, met heerlijk eten en fantastisch personeel, en je wilt eigenlijk een Texaanse zijn, die iedere week naar zo'n dinner concert kan gaan. Verschillende leden van de band waren al meermalen in Nederland geweest - onder andere in Groningen toen daar nog het Blue Highways Festival werd gehouden en in Utrecht. Wie weet kunnen we ze daar ooit nog weer zien optreden.