USA 2015 - Dag 10, San Antonio, TX

23 mei 2015 - San Antonio, Texas, Verenigde Staten

Donder en bliksem, flash flood warnings, meningsverschillen en andere tegenslagen, hoeveel pech kun je in een dag pakken? Speciaal voor onze sensatiebeluste Just, hier het verhaal van deze dag.

Ik begin met het ontbijt. Voor de derde achtereenvolgende dag krijgen we een stralende glimlach van de manager voordat we de trap opgaan naar de ontbijtzaal, en voor de derde keer ziet het ontbijtbuffet eruit alsof er een horde sprinkhanen overheen is gegaan. Niks donuts, eitjes of spek, we moeten weer onze eigen wafels bakken. En we zijn ook voor de derde keer te beleefd om tegen die manager te zeggen: kom eens een keertje die trap op om te kijken of je misschien iets moet aanvullen.

De reis naar San Antonio verliep aanvankelijk vlot, maar dankzij de routebeschrijving van Booking.com kwamen we bij een heel andere vestiging van Holiday Inn uit dan waar we hadden gereserveerd. OK, een paar mijl verder rijden dan maar. Maar ook bij dit hotel had men nog nooit van Henk van Doren gehoord. Volgde een interessant telefoongesprek over twee lijnen tussen Booking.com, Henk en de manager, waarna bleek dat ergens een email niet goed was aangekomen. Gelukkig konden we een uur later toch nog een kamer betrekken hier.

Het plan voor de dag was een globale verkenning van San Antonio, ook om te zien of we er nog een dag aan zouden vastplakken. Het regende eerst nog zachtjes toen we begonnen aan de River Walk en we konden schuilen bij Rio Rio voor een eerste uitstekende kennismaking met de Mexicaanse keuken hier.  Daarna langs de rivier en over het plein naar de Alamo, de historische attractie die je niet mag missen hier. Ik had me voorgenomen om op Wikipedia nog eens na te lezen wat zich hier allemaal heeft afgespeeld, maar verder dan de link http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Slag_om_de_Alamo kom ik niet. Te ingewikkeld, net als ik dat een aantal weken geleden in Luxemburg in het MUDAM al vond bij een videoinstallatie over dit historische fenomeen.

De regen werd steeds erger. Desondanks gingen we over de River Walk richting The Pearl, een hippe oude brouwerij, om daar 's avonds te gaan eten. Halverwege moesten we echter al schuilen voor onweer en stortregens, daarna werd ons de weg versperd doordat het voetpad volledig overstroomd was met water dat van bovenaf keihard uit grote gaten in de rivier stroomde. Hoewel Henk nog hoopvol wees naar wat kleine lichtpuntjes in het verder loodgrijze firmament, wist ik het zeker: dit werd niks meer. Dus zijn we met de stadsbus teruggereden naar het hotel.

Henk's suggestie om eten te laten bezorgen in het hotel, leek mij een geweldig idee, maar toen we naar beneden gingen om advies te vragen aan de manager, ik alvast in mijn joggingbroek, bleek dat het bezorgidee een grapje was en ook overigens niet uitvoerbaar omdat alleen een Chinees hier iets kan komen brengen. Leuk hoor. Eerst dus weer omkleden en toen naar het eerste restaurant op de lijst. Vol. Het tweede: vol. Het derde: heerlijk gegeten met een welverdiend glaasje wijn. Jammer alleen dat we de auto bij het eerste restaurant hadden geparkeerd, want in de loop van de avond ging het pas echt serieus onweren en regenen. Als een echte heer is Henk door de regen gerend om de auto te halen, waarna we door diepe plassen en begeleid door een vrijwel onafgebroken regen van bliksemschichten in het hotel aankwamen. En nu is er dus een flash flood warning. Op de tv gaat het alleen maar over eerdere vreselijke overstromingen en tornado's, echt opwekkend. Maar we zitten op de vierde verdieping van een heel nieuw hotel, dus vooralsnog zullen we het wel drooghouden. Ik betwijfel echter of we hier nog een dag langer gaan blijven....

1. Marlon:
    Hallo Marja en Henk
    Hoop dat het ergste voorbij is en jullie morgen met een zonnetje wakker worden.
    Geniet van foto's en verhalen; voor mij een onbekend stukje van de wereld.
    Lieve groeten Marlon
  2. Margot:
    24 mei 2015
    Je snapt niets van de Alamo, omdat de Amerikanen die slag verloren hebben en er toch zo'n feest van maken! Wees voorzichtig in die flash floods! Vooral in de auto, de weg wordt spekglad. Veel plezier nog.
  3. Hanneke Kreijns:
    24 mei 2015
    Hoi Marja en Henk, we zullen een beetje van ons weer hier in Cascais jullie kant op sturen. Wij hebben vanmiddag heerlijk buiten gelunched in Lissabon. Helaas moeten wij morgen weer naar huis. Maar ook in Portugal hebben we jullie op de voet gevolgd. Xx Han en Just.
  4. Just:
    24 mei 2015
    Het klopt dat jullie mij een groot plezier doen door de rampspoed uitgebreid te beschrijven. Meteen ben ik weer een aandachtige volger van jullie blog.
    Als beginnende cabrio-rijders hebben jullie er toch wel aan gedacht om de kap dicht te doen toen jullie parkeerden en de zon nog scheen?
    Laatst heeft mijn volvo namelijk het hele weekend in noodweer gestaan, met het schuifdak nog half open. De golf water die er uitkwam toen ik maandagochtend de deur opendeed was ongetwijfeld vergelijkbaar met wat jullie nu meemaken.
    Nog veel plezier daar, wij denken ook aan jullie want vanmiddag bij de lunch op een zonnig terras in Lissabon hebben we ter ere van jullie een flesje van Henk zijn favoriete Vinho Verde (Casal Garcia) gedronken!
    Groeten, Just
  5. José ter Haar:
    Een Murphy dag dus.
    Maar weet, om er maar eens een cliché in te gooien, dat alles uiteindelijk weer goed komt. Dus ook het weer, toekomstige managers, geschiedschrijving.....
    X
  6. José ter Haar:
    24 mei 2015
    En dank voor de prachtige berm foto's.
    Heb het momenteel erg druk, maar beloof dat ik op 'namenjacht'ga.