USA 2015 - Dag 12, South Padre Island, TX

25 mei 2015 - South Padre Island, Texas, Verenigde Staten

Diep in mijn hart hoopte ik dat de oversteek van Harlingen, TX, naar South Padre Island toch een beetje zou lijken op de oversteek van Harlingen (NL) naar Vlieland of Terschelling, maar die hoop bleek ijdel. Want zodra we op de brug reden naar South Padre Island, kwamen ons grote stromen verkeer tegemoet en zag ik een hele hoop hoge gebouwen opdoemen. En eenmaal aangekomen aan de andere kant, bleek de doorgaande route, Padre Boulevard, inderdaad bezaaid met hotels, toeristenwinkels en restaurants. Ons hotel, de Ramada Inn, was gelukkig relatief klein en we konden er, na wat strubbelingen met E-bookers, een aangenaam koele en schone kamer betrekken.

Met de auto zijn we gaan ontdekken of South Padre Island ook nog een ander gezicht heeft. Gelukkig is dat zo. Kennelijk mag een klein deel van het eiland toeristisch geëxploiteerd worden en wordt de rest gespaard. Na een stuk naar het noorden te zijn gereden, hield de drukte opeens op. Er kwamen nog wat luxe resorts, en daarna alleen duinen, die door het woeste weer van de afgelopen dagen, tot over de helft van de weg waren uitgewaaid. Op een gegeven moment hield de weg gewoon op. Daar hebben we de Mustang geparkeerd en zijn we over het duin gaan kijken op het strand. Hoge golven! en het waaide dat het rookte. Aan de andere kant - het eiland is op dat punt maar een paar honderd meter breed - zie je de wetlands en de baai tussen het eiland en het vaste land. We hadden uit de HEB, de supermarktketen die hier voor AH speelt, spullen voor de lunch meegenomen. Achter de openstaande deur van de auto, die nog wat wind tegenhield, maakten we de broodjes met avocado en krab klaar en vulden we de bekers met melk en Fresca. Helaas, het zand blies overal doorheen, dus het knarste wel wat tussen de tanden.

Omdat de zon zo midden op de dag wel erg brandde op onze nog tamelijk maagdelijke schouders, zijn we het strand niet meer op gegaan. Een bezoek aan het Birding en Nature Center leek een beter idee. Deze kennelijk goed gesponsorde organisatie heeft een flink stuk wetlands aangekocht en er een fraai gebouw op gezet. Door de wetlands loopt een mooi aangelegde boardwalk, die je langs plekken voert waar bijzondere beesten en planten te bewonderen zijn. In het begin zagen we alleen maar vogels die je bij ons bij bosjes tegenkomt: eenden, reigers en kraaien, maar na degelijk speurwerk bleken er toch ook wat uitheemse soorten te huizen. Helaas geen alligators en booby birds, Wel weer de grappige fiddler crabs die we twee jaar geleden ook in New Jersey hebben gezien. Het was er wel heet. Dus zijn we terug naar het hotel gereden en in het zwembad gedoken. Morgen gaan we vroeg naar het strand!

Vanavond hebben we heerlijk gegeten in Pier 19, een seafood restaurant. Wij zaten buiten op het dek, wat voelde alsof je op een boot zat, door de deining van de golven eronder. Wow, wat zijn al die critters uit de zee toch lekker, vooralsnog krijgen we er geen genoeg van.