USA 2015 - Dag 17, New York City, NY

30 mei 2015 - New York, New York, Verenigde Staten

Tot aan de knieën afgesleten lig ik hier op ons kingsize bed het verslag van deze dag te typen. Toerist zijn is best hard werken. Het was vandaag goddelijk weer, zonnig droog en niet al te heet, met een veel lagere luchtvochtigheid dan in Texas. Een goede reden om veel buitenactiviteiten te doen, uiteraard wel gecombineerd met wat reisjes met de subway. Na het ontbijt moesten we eerst even uitzoeken hoe dat ook alweer werkte met die subway. Welnu, daar heb je tegenwoordig een metrocard voor. De zevendaagse pas van 31 dollar pp leek ons wat overdreven, omdat een enkeltje $2,50 kost, maar we zullen bij nader inzien vermoedelijk wel in de buurt komen van dat bedrag.

Als eerste gingen we op zoek naar het beginpunt van de High Line, een inmiddels wereldberoemde attractie. De High Line was een goederenlijn die rond 1930 door het westen van Manhattan is aangelegd om de industrieën aldaar te bevoorraden. De naam verwijst naar het feit dat het tracé zich een meter of tien boven de grond bevindt om niet te interfereren met het overige toen al drukke verkeer in NY. Met het teruglopen van de industriële activiteiten op Manhattan verminderde ook het belang van de spoorlijn en in 1980 was het definitief gebeurd met het goederenvervoer. In de jaren daarna werd er niet meer naar omgekeken en kreeg de natuur langzaam weer vat op de spoorlijn, hetgeen leidde tot een boeiend stadsecosysteem. Eigenlijk was het plan om de hele zaak te ontmantelen, maar dankzij een burgerinititiatief dat al redelijk snel weerklank vond bij de gemeente, werd besloten om een deel van de lijn in stand te houden en om te toveren tot een prachtig groen park met wandelroute en zitjes. Het ontwerp daarvoor is gemaakt door de beroemde Nederlandse tuinarchitect Piet Oudolf. Dit jaar is ook het laatste deel - van de 30e tot de 34e straat - afgerond en daar kun je nog zien hoe het natuurlijke proces is verlopen. De route verbindt nu de wijken Greenwich Village, het Meatpacking District, en Chelsea met elkaar en is razend populair.

Toen we alles uitgebreid hadden bekeken, hebben we een broodje gescoord bij een van de vele straatverkopers en gingen we op zoek naar Penn Street Station, waar we weer de subway wilden pakken. Een lief oud dametje zag ons wat onzeker op de kaart kijken, maar kon bevestigen dat we op de goede weg waren. Ze woonde al meer dan vijftig jaar in New York, kwam van het platteland maar had een stadjer leren kennen en wilde eigenlijk nooit meer weg. Maar ja, het was wel heel erg druk geworden in haar vroeger zo rustige buurt, ook 's nachts werd het niet echt stil meer. Toen ik haar vroeg naar alle bouwactiviteiten - het bleek om het Hudson Center te gaan, meerdere gigantische glimmende torens van wel veertig verdiepingen moeten over een paar jaar gerealiseerd zijn - gaf ze te kennen dat dat wellicht de befaamde druppel was, die haar zou doen besluiten om de stad de rug toe te keren.

Onze volgende bestemming was Ground Zero, het monument van 911. Op de plaats waar vroeger de Twin Towers stonden, is nu een sober park met twee grote vierkante vijvers, waar voortdurend water over de rand de diepte instroomt. In de metalen randen zijn de namen van alle slachtoffers van die ramp te zien. Ondanks de grote drukte was het er zeker geen kermis en werd ik er toch wel door geraakt. Iets verderop is het nieuwe WTC gebouwd, One World Tower, het hoogste gebouw op het westelijk  halfrond. Daar is afgelopen vrijdag het observation deck voor het publiek geopend, vanwaaruit je niet alleen Ground Zero, maar bij mooi weer ook heel New York en een stuk van New Jersey kunt zien. Tenzij je echt grof wilt betalen om zelf te kiezen wanneer je gaat, kun je via het internet kaartjes reserveren op een specifiek tijdstip (ieder kwartier) en die kosten nog steeds $32 per stuk. Met de huidige wisselkoers is dat toch wel een hoop geld om met een snelle lift op en neer te mogen en even over de stad uit te kijken.

Om even uit de drukte te zijn hebben we daarna de subway naar de noordingang van Central Park genomen en nog een lekker stuk gelopen door de groene long van Manhattan. Veel fietsers en joggers in hippe outfits en veel andere sportactiviteiten als basketbal, tennis en vooral softbal. Aan het park grenzen vele al wat oudere woontorens met supersjieke apartementen met portier in uniform en in de rustige zijstraten vind je van die karakteristieke town houses met stenen trappen. Door een storing was het metrostation vlak bij ons hotel niet bereikbaar en moesten we nog een stukje extra lopen.

We krijgen hier aanmerkelijk meer caloriën te verstouwen dan thuis en we fietsen ze er deze vakantie niet elke dag weer af, dus vanavond maar eens rustig aan gedaan qua eten, beschaafde maar heerlijke pizza met dunne korst en een lekkere salade bij Tappo, net als ons hotel op de 24e straat maar dan tussen 5th en 6th Avenue. Nu goed uitrusten voor de volgende tocht door deze fantastische stad.