USA 2015 - Dag 18, New York City, NY

31 mei 2015 - New York, New York, Verenigde Staten

Een bijzondere dag vandaag: Jan komt naar ons toe! Ik ben om kwart voor 11 voor het hotel op een bankje gaan zitten en ja hoor, daar kwam hij al snel aanlopen. Jan ziet er heel goed uit en is lekker relaxed nu hij zijn (Amerikaanse) master heeft gehaald na een paar maanden stevig doorbuffelen. Hij moet wel binnenkort weer aan de slag om zijn onderzoek te gaan voorbereiden, maar nu is er even tijd voor een paar dagen met paps en mams.

Omdat in New York de zondag niet compleet is zonder brunch in een hip restaurant, begaven wij ons te voet naar Jack's wife Freda in Carmine street in Greenwich Village. Dit is al sinds jaar en dag een leuke, beetje rommelige en artistieke wijk met veel groen, huizen met stenen trappen en tal van bijzondere winkels en restaurants. Voor de deur van Jack's stonden al wat mensen te wachten en ook wij kwamen op de lijst te staan van een mooie maar strenge door lady. Een half uur later was er een tafeltje vrij voor ons te midden van een jong, modieus en luidruchtig publiek. Er stonden veel aparte gerechten op de kaart, zoals mijn Eggs Benny, gepocheerde eitjes, gerookte zalm en aardappelpannenkoekjes overgoten met een knalrode bietensaus, en Jan's Shakshuka with eggs, een Israëlisch eiergerecht met groene pepers. Geheel in New Yorkse stijl nam Jan er een cocktail bij, zijn ouders hielden het nog even bij koffie en sap.

Daarna was het tijd voor wat cultureel vermaak. Ik had in de Vogue - waar echt niet alleen mooie plaatjes en make-upvoorschriften in staan, maar ook tips voor dè hot spots en must sees in the Big Apple - gelezen over een bijzondere expositie in het Metropolitan Museum of Arts, van kleding uit China en de invloed daarvan op de westerse mode. Omdat Jan voor zijn Larp-evenementen zelf de mooiste kostuums maakt, leek me dat ook iets voor hem. Aan Henk de schone taak om er mooie  foto's van te maken. Het bleek een prachtige tentoonstelling van oude en nieuwe creaties van zowel Chinese ontwerpers als van namen als Dior, Balenciaga, Yves Saint Laurent en Valentino, samengebracht in een  feest van kleuren, vormen, filmfragmenten en muziek. Zie de plaatjes, die Henk met bewonderenswaardig vaste hand in het halfdonker heeft geschoten.

Het Metropolitan is een gigantisch museum, waar je in een middag maar een fractie van kunt zien. Na de Chinese gewaden hebben we nog gekozen voor een tijdelijke expositie van onze eigen Vincent van Gogh van vier (!) schilderijen met irissen en rozen, en Jan's favorieten, de barbaarse en Keltische kunst en een zaal met Polynesische kunstwerken. Prachtig allemaal.

Buiten aangekomen, bleek het te regenen, wat al was voorspeld. Met een flink traject in de Subway en kleine stukjes lopen, arriveerden we redelijk droog in het hotel. Een paar uurtjes uitrusten, internetten en tv-kijken hadden we wel nodig na deze inspannende dag. We sloten het af met een lekker etentje bij een Thais restaurant. Wij hadden elkaar de afgelopen vijf maanden alleen via de mail en op Skype gesproken, dus er is een hoop te bespreken 'in het echt'.

Morgen en overmorgen gaan we met zijn drietjes de provincie in, in dit geval Upstate New York. Jan slaapt vannacht bij ons op de kamer op een roll away, een iets te kort maar hopelijk verder comfortabel extra bed.