World Tour 2016-2017 - Inleiding

23 augustus 2016 - Utrecht, Nederland

Marja & Henk are going around the world in 304 days!

Het is bijna weer zover - een grote (fiets)reis. We hebben genoeg levensloopverlof verzameld om 10 maanden weg te kunnen en de droom waar te maken die is ontstaan door onze Transamerica-fietstocht vier jaar geleden.

Op 30 augustus stappen we in het vliegtuig naar Denpasar (Bali) voor een rondje over Bali, Lombok en Sumbawa, voor ons uitgestippeld door Asian Way of Life (https://www.awol.nl/bali-lombok-sumbawa). We hebben ruim vijf weken voor een route van nog geen 1200 km, dus er zou ook genoeg tijd moeten zijn voor cultuur en voor relaxen in de hangmat onder de palmboom met uitzicht op een prachtige blauwe zee.

Vervolgens vliegen we naar Darwin (8 oktober) in het noorden van Australië, vanwaar we met een 4WD-camper door de 'outback' van het noordwesten naar Perth rijden. Op 10 november vliegen we dan naar Alice Springs in de Red Centre. Daar staat ook weer een camper klaar, waarmee we dan na een bezoek aan Uluru / Ayers Rock naar de zuidkust afzakken en via de Great Ocean Road en Melbourne naar Sydney rijden.

Op eerste kerstdag (geen populaire reisdag, dus nog plaats in het vliegtuig) steken we dan over naar Christchurch in Nieuw-Zeeland. Daar hebben we bijna drie maanden om met de fiets zowel het Zuider- als het Noordereiland te verkennen en te ervaren waarom iedereen die daar is geweest zo lyrisch is over Kiwiland.

Na een stop-over van een week op Fiji (20-28 maart) gaan we de datumgrens over en komen we op 28 maart 's ochtends in Los Angeles aan voor de laatste landetappe. Het is nog niet precies ingevuld, maar het globale plan is om over ACA-routes (Adventure Cycling Association) door het zuiden van Californië naar Arizona te fietsen. Daar wacht de Grand Canyon en daarna zetten we koers naar de nationale parken in Utah. Vervolgens in oostelijke richting en, ijs- en weder dienende, door de Rocky Mountains naar Denver voor een weerzien met Christine & Mark (en misschien Elske & Anouk). Daarna staat er in ieder geval nog een bezoek aan South Dakota (Larry & Arlys) op het programma en we willen rond 20 juni bij Jan in Princeton aankomen. Het stuk vanaf Denver is te ver om in die korte tijd te fietsen en bovendien is het dan tornado season, dus daar moeten we nog iets op verzinnen.

Op 28 juni 2017 vliegen we dan vanaf Newark weer naar NL om iedereen weer terug te zien en het reguliere bestaan weer op te pakken!

We gaan weer proberen om dagelijks een verslagje te maken en foto's en/of video's te plaatsen om al onze indrukken (culinair, botanisch en wat dies meer zij) vast te leggen.

De tickets zijn geboekt, visa, verzekeringen en inentingen geregeld, en de meeste abonnementen afgezegd. De fietsen zijn gepimpt met bredere banden en lichtere verzetten, alle bewegende delen zitten vers in het vet en de aan slijtage onderhevige onderdelen (op die van de berijders na) zijn vervangen. Overal in huis liggen de spullen klaar die in 2 x 23 kg 'bagagevrijdom' moeten gaan passen. Desalteniettemin nog klussen zat, dus we kunnen nog niet in de 'and now we wait' stand.

Wordt vervolgd!

1. Greet Oosterhuis:
    23 augustus 2016
    Marja en Henk,
    Fantastisch, heel veel reisplezier en ik lees graag jullie reisverslagen.
    Jammer dat jullie dit niet een jaar eerder hadden of wij en jaar later hebben gepland, we hadden elkaar dan aan de andere kant van de wereld kunnen ontmoeten. Vrienden die wij in december 2011 op het noordereiland hebben gemaakt zijn dezelfde drie maanden in Nw Zeeland, wie weet ontmoeten jullie elkaar. Net als jullie is voor hun 3000 tot 6000 km fietsen min of meer een gewoonte geworden. Ze heten Wim en Ati.
    Net terug, nu al moe, zal voor jullie niet opgaan. Als je lang weg bent kun je veel verhalen en kijk je al weer uit naar de volgende reis (ook al is het maar een paar dagen), van een post-reissyndroom zal dan t.z.t. geen sprake zijn. Geniet met volle teugen en af en toe een go-pro filmpje zou leuk zijn!
    Fiets gezond de wereld rond, groet Greet
  2. Gerard:
    23 augustus 2016
    Hoi
    Marja en Henk
    Wat grote reis gaan jullie maken jullie gaan nu je droom
    echt waarmaken.
    Geniet maar van alles.