WT 16-17, 1 september 2016 - Bali Agung Village, Seminyak, Kuta, Bali

1 september 2016 - Seminyak, Indonesië

Na een reis die soepel is verlopen, hebben we heerlijk geslapen in ons leuke hotel in Seminyak, een paar honderd meter van de Indische Oceaan. We hebben daar een eigen huisje met prachtig rieten dak en een hemelbed met klamboe. Vanmorgen de omgeving al even verkend en de sfeer opgesnoven. Uitgestrekt strand, vooral voor surfers en zonaanbidders, zwemmen maar beperkt toegestaan. In de plaats heel veel brommertjes en bestelautootjes, een aaneenschakeling van winkeltjes, restaurantjes en massagesalons. Op ieder belangrijk punt staat een geüniformeerd mannetje met een fluitje in zijn mond om te helpen het verkeer in beweging te houden - ook handig als je zonder gevaar voor eigen leven wilt oversteken. Iedereen is vrolijk en vriendelijk en veel mensen willen je iets verkopen. Rond de middag werd het wel erg warm, maar gelukkig konden we het hotel terugvinden voor een duik in het zwembad en een lekkere lunch. Nu even siësta in onze airconditioned kamer en tijd voor het eerste reisverhaal.

Terug naar het begin. Op maandag had ik met hulp van Kees Haks, die ons al vaker heeft bijgestaan als we met het vliegtuig op fietsvakantie gaan, de fietsen, de kar en de plunjezak afgeleverd op Schiphol, zodat we dinsdag lekker met de trein konden vertrekken uit Utrecht. 's Morgens moest ik eerst nog de auto inleveren. Best zenuwslopend zo'n inleverstation; de strenge jongedame die de auto controleerde tekende ieder blutsje en krasje aan op het formulier. Als je drie jaar je auto hebt geparkeerd in de binnenstad, ontstaat er helaas onvermijdelijk de nodige schade, vooral aan de straatkant. Maar kijken hoe dat gaat aflopen. Na de lunch bij Carla's Conditorei de laatste spulletjes gepakt en samen met Jan naar S'hol, waar Elske vanuit Den Haag ook nog naartoe kwam.

Dankzij de weegschaal thuis waren alle bagagestukken net onder de 23 kg gebleven, dus die mochten zonder gezeur en meerkosten mee. Qatar is een prima luchtvaartmaatschappij met redelijk wat beenruimte en op beide vluchten was er een plekje naast ons vrij, waardoor het extra comfortabel was. In Doha hadden we weinig tijd, maar haalden we de aansluitende vlucht uiteindelijk gemakkelijk. Ook in Denpasar ging alles redelijk vlot, hoewel de douane onze fietsen zeer zorgvuldig bestudeerd heeft - geen contrabande in de banden en tassen, geen opsnuifbare poeders in de buizen aangetroffen. Vier inspecteurs waren nodig om deze klus te klaren en inmiddels wisten ze alles van onze fietsplannen en de prijs van onze vehikels. Niet-fietsers kijken bij dat soort gelegenheden altijd op dezelfde manier naar ons - een mix van meewarigheid en bewondering. Bij de uitgang stond tussen honderd anderen een breed lachende chauffeur met batikshirt te zwaaien met een bordje 'Hendrik van Doren' om ons in het pikkedonker door het chaotische verkeer naar het hotel te brengen. Een vlekkeloze start!

Tip van de dag voor fietsers: die handige multi-tool met inbussleutels en schroevendraaiers moet je niet in je handbagage doen. Lijkt te veel op een levensgevaarlijk zakmes. Dankzij zielig kijken en handenwringen hoefde ik hem niet achter te laten, maar het scheelde weinig ;)

1. Margot:
    1 september 2016
    Fijn, goede start! Let op het bordje van de verkoper "beter dan bij de hema"" Daar moet je kopen! Geniet!
  2. Astrid:
    1 september 2016
    Heerlijk om te lezen dat de start al goed is!
    Geniet ervan lieve Marja en Henk.

Hier gaat het ook ok