WT 16-17, 8 september 2016 - Bangsal, Lombok - 26 km +10

8 september 2016 - Bangsal, Indonesië

Al een paar keer had Henk extra lucht in zijn voorband moeten pompen, maar vanochtend ging dat mis: de band liep helemaal leeg. Gelukkig zat alleen het ventiel los, dus we zaten toch nog om half 10 op de fiets. Eerst Senggigi, een langgerekt badplaatsje, door en daarna verder langs de mooie noordwestkust van Lombok. Overal die prachtige blauwe zee en witte stranden, afgewisseld met kleine nederzettingen en palmbomenbossen.

Net als veel andere vrouwen - behalve José dacht ik - kan ik niet goed kaartlezen, maar ik dacht dat ik het kaartje met het hoogteprofiel dit keer toch aardig had gesnapt. Dat liet volgens mij een vlak parcours zien met een paar niet al te hoge heuveltjes. Helaas. We moesten toch weer vaak flink klimmen en dat in de brandende zon. Voor de steilste stukken ben ik nu direct afgestapt, in plaats van eerst te wachten tot ik geheel buiten adem en met een op hol geslagen hart van mijn fiets spring. Onderweg waren er gelukkig weer heel wat kraampjes voor de broodnodige verfrissingen.
Wat ik ook niet goed uit het routeboekje had geleerd, was de afstand tot ons beoogde eindpunt, Bangsal; ik dacht 50 km. Maar na 25 km, om een uur of 12, zei Henk opeens: we zijn er, dus dat was weer eens een meevaller voor het brein dat zich al had voorbereid op de dubbele afstand.

We slapen bij Arnel Restaurant and Bungalows, gerund door George, een Nederlander die al jaren in Indonesië woont. Tijdens het inchecken, de rondleiding en de lunch kregen we veel te horen over het bewogen leven van George, van oorsprong een Hagenees, die zijn jeugd in de beruchte Schilderswijk heeft doorgebracht. Voor ons was het fijn om in het Nederlands wat meer te weten te komen over Lombok en wat wij de komende twee dagen willen doen. George wees ons ook de weg naar een rustig strandje (Siri Beach) op 5 km fietsen. Daar was het inderdaad lekker. En passant hebben we ons door een vriendelijke en redelijk Engels sprekende local, Rma, laten verleiden tot een boottrip naar Gili Air morgen. We gaan vissen en ander zeegedierte bekijken in zijn boot met doorzichtige bodem, daarna snorkelen en ten slotte zal Rma ons afzetten bij een goede warung. We hebben hem in goed vertrouwen 100.000 rupia (bijna 7 Euro) gegeven voor de benzine, in ruil voor een handgeschreven voucher. We zullen zien!

Totaal 202 km

1. Marga ter Veldhuis:
    8 september 2016
    Mooie titel voor een door jou te schrijven meesterwerk: " Psychologie van het fietsen" met als ondertitel: hoe om te gaan met tegenvallers in de route! Net wat! Wordt een bestseller!
  2. José ter Haar:
    8 september 2016
    Tja, met al die hobbelwegen zal er met de fietsen wel eens wat los raken. Nooit fijn natuurlijk.
    Zo af en toe ben ik inderdaad een halve kerel :). Heb (I don't no why) mijn leven lang al gevaren op de stand van de zon. Wel mee oppassen aan de andere kant van de evenaar. Enige geografische kennis helpt ook mee :).
    Komt vast goed met Rma morgen. Heel veel plezier. Ik kijk weer uit naar de foto's!
    X
    Goed idee, Marga.