WT 16-17, 21 september 2016 - Tawun (Sekotong), Lombok - 76 km

21 september 2016 - Sekotong Tengah, Indonesië

Vandaag alweer een bijzonder fraaie etappe over grotendeels goede en rustige wegen en weggetjes. We vertrokken om een uur of acht uit Kuta en mochten gelijk aan de bak voor een klim van een km of vier. Niet heel steil maar wel naar een hoogte van zo'n 180 m, waar we vervolgens een hele tijd plezier van hadden, omdat de rest van het parkoers heel langzaam omlaag liep, met maar heel af en toe een klein klimmetje,

Nadat we langs het internationale vliegveld van Lombok even op een vierbaansweg terecht kwamen, mochten we al snel weer het platteland op, door een fraai agrarisch landschap met wat bergen op de achtergrond. Veel kleine desa's met af en toe een pasar, waar het dan wel even heel druk was. We hadden de tabak duidelijk achter ons gelaten; nu was het vooral rijst, maar ook mais, tomaten, pompoenen en watermeloenen.Op zeker moment kwamen we door een gebied waar de grond kennelijk zeer geschikt was om bakstenen en dakpannen van te maken, want toen had je plotseling een hele serie van dat soort bedrijfjes achter elkaar.

Rond de middag waren we al in Lembar (vanwaar we de oversteek naar Bali weer gaan maken), maar het boekje ried een must-do side trip aan naar de baai achter Sekotong, vanwaar je naar Gili Nanggu kunt. Eerst moest er echter gegeten worden en we vonden een heerlijke Warung meteen na de afslag voor de nieuwe etappe, die al snel zeer populair bleek bij de locals. Een verdwaalde Japanner, die ons in gebroken Engels vertelde dat hij na zijn pensioen in Sekotong was gaan wonen, vond het leuk om een foto van ons beiden te maken.

Het laatste deel van onze dagtocht voerde grotendeels lang de kust, met in het begin een goed uitzicht op de haven van Lembar. Na een km of vijftien begon het zomaar te regenen en flink ook, wat hier knap ongebruikelijk is in deze tijd van het jaar. We moesten dus wel af en toe even schuilen om niet helemaal zeiknat te worden en dat leverde weer een paar grappige ontmoetingen op. De lokale jeugd gaat helemaal uit zijn dak als het regent, ze springen en dansen over straat en door de zich snel vormende plassen. Gelukkig werd het vrij vlot weer droog, waardoor we toch mooi op tijd op onze bestemming van vandaag waren; het gloednieuwe Silverfern Beach Retreat. Prachtig uitzicht over de baai en drie kleine eilandjes, waaronder Gili Nanggu. Omdat we voor liggen op ons schema, blijven we hier een paar dagen hangen en gaan nog een snorkeltripje doen, Marja's nieuwe passie.

Totaal 750 km

1. José ter Haar:
    21 september 2016
    Jongens, wat geniet ik van die foto's! De verhalen natuurlijk ook :)