WT 16-17, 27 september 2016 - Amed, Bali - 38 km

27 september 2016 - Amed, Indonesië

Ik begin deze keer iets later aan mijn verhaal dan normaal, omdat we onder het genoegen van een paar Bintangs en een lichte maaltijd heerlijk hebben zitten kletsen met Wiebe en Alice over van alles en nog wat - waaronder hun en onze ervaringen van met reizen in Indonesië. Waar zij gisteren in tropische hoosbuien op hun scootertjes terug moesten van een westelijker gelegen strand naar Kuta Lombok, is het weer op Bali heel erg opgeknapt en rekenen we voor morgen op een lekkere strand en snorkeldag.

Wiebe en Alice hebben al heel wat afgereisd deze vakantie; zo moesten ze vandaag van Kuta naar het vliegveld van Lombok (taxi), vervolgens vliegen naar Denpasar (een enkeltje kost slechts een paar tientjes) en daarna weer in de taxi naar hier. Al met al werden ze hier om iets over vijven afgeleverd. Zij waren uiteraard heel benieuwd naar onze gedachten over het fietsen hier, want zij zagen met enige zorg ook de drukte en de hoogteverschillen op weg hier naartoe.

Nou daar viel wel iets over te vertellen. Vandaag was een belangrijke testcase wat betreft een van de etappes die ons nog te wachten staat. Afstand niet groot, maar wel heel veel hoogtemeters (800). De eerste klim vanuit Candidasa was prima te doen, maar de weg vreselijk druk (hoofdweg naar het noorden van Bali). Na een km of 9 sloegen we een kleiner zijweggetje in en werd het gelukkig een stuk rustiger. Voordat we aan het echte klimwerk begonnen stond er eerst nog een bezoekje aan het waterpaleis op het programma - erg fraai. In eerste instantie viel de klim nog mee, 4-6 %, maar al gauw werd het een stuk steiler, tot ruim boven de 10% en ook zo onregelmatig, dat je eigenlijk geen goed ritme kon vinden. Nadat we uiteindelijk toch heelhuids boven waren gekomen, wachtte een barrage aan kleine en soms iets langere hellingen, die zonder uitzondering vreselijk steile stukken bevatten. Volgens mij heb ik een behoorlijke conditie, maar met volle bepakking bij deze omstandigheden was het parkoers eigenlijk te zwaar om nog leuk te zijn. De vergezichten die volgens het boekje de ontberingen ruimschoots compenseren zijn inderdaad prachtig, maar voor ons onvoldoende om onze mening bij te stellen. Voor de etappe van Lovina naar Munduk, die nog een slagje erger is, gaan we derhalve alternatief vervoer regelen, evenals voor het stukje daarna , waar de hellingspercentages regelmatig de 20 overschrijden.

Morgen lekker bijkomen.

Totaal 840 km

1. Marga ter Veldhuis:
    28 september 2016
    Dat vind ik nou eens verstandig, voor die 20% hellingen alternatief vervoer regelen! Bravo! Het moet toch ook vakantie zijn in de zin van GENIETEN? Goed geregeld! Dat conditietrainen kan thuis wel weer in het seniorenprogramma van de sportschool! ( hier op de sportschool precies net zo!)
  2. Linda:
    28 september 2016
    Heel verstandig om alternatief vervoer te regelen. Bovendien maken jullie vast weer van alles mee met de locals on tour. Kippen op schoot en zo.