WT 16-17, 2 oktober 2016 - Lovina Beach, Bali - 5 km

2 oktober 2016 - Lovina, Indonesië

Nadat Henk gisteren al even de naaste omgeving van ons hotel had verkend en teruggekomen was met de mededeling dat het strand hier niets voorstelt en de zee vies is, zouden we vandaag op onderzoek uitgaan om te ontdekken wat Lovina Beach te bieden heeft.

Op de fiets hebben we een stukje langs de zee gereden: veel kraampjes met de bekende kleding, een beachvolleybalveld met tribunes eromheen, wat eettentjes, maar er was bijna geen toerist te bekennen. Een paar steegjes met restaurants, een drukke hoofdstraat, dat was het wel zo'n beetje. Omdat het lunchtijd was en we even wat anders wilden dan Indonesisch eten - ja, dat moment kwam sneller dan ik van tevoren dacht - zijn we lekker sushi gaan eten bij Seyu. We waren de enige gasten. Drukker was het bij Global Village Café om de hoek. Dat is een hip tentje met een boodschap: een deel van de omzet en wat de bezoekers verder nog doneren, gaat naar de minder bedeelden van dit eiland. Gehandicapten, kinderen die door geldgebrek van hun ouders niet naar school kunnen en gezinnen die in slechte huizen wonen, worden financieel ondersteund. En dat doen ze ook nog eens met een heel aardige menukaart met alleszins redelijke prijzen en met de verkoop van allerlei natuurlijke verzorgingsproducten en kruiden, alles in een kleurrijke ambiance met een hele rij portretten van Nobelprijswinnaars-voor-de-vrede aan de wand. Wij leverden een bijdrage aan het geheel met de aankoop van shampoo met frangipanigeur, heerlijke koffie en mangomilkshake en vooruit, omdat we daar zo lekker zaten, nog een chocoladetaartje met dito ijs voor Henk een een ijscoupe voor mij.

Na nog een paar uurtjes in het overdekte huisje - goed idee, Marga! - begon Henk zich erg te vervelen. Maar ook dat hoort bij een wereldreis, volgens mij. Bovendien regende en onweerde het af en toe, dus het enige wat we vervolgens nog gedaan hebben was een korte duik in het zwembad, douchen en eten in het restaurant van het hotel. Ondertussen heb ik mijn gisteren in Poincana Beach gescoorde ruilboek, 'De Amerikaanse prinses' van Annejet van Zijl, al bijna uit. Fantastisch boek!

Totaal 952 km