WT 16-17, 3 oktober 2016 - Bedugul, Bali - 8 km

3 oktober 2016 - Bedugul, Indonesië

Nadat het gisteravond werkelijk gestortregend had, was het vanmorgen gelukkig weer droog. We hadden eergisteren al geregeld dat de echtgenoot van de mevrouw van de receptie ons naar Candikuning zou brengen met zijn pick-up truck, omdat we het niet zagen zitten om de vreselijke beklimming daarnaartoe op eigen kracht te proberen.
We konden niet controleren hoe erg het zou zijn geweest, omdat we met de auto via Singaraja over de hoofdweg omhoog gingen. Ook dat was geen lolletje geweest, druk en steil tot heel steil over asfalt dat hier en daar behoorlijk was stukgereden. We werden bij de parkeerplaats van de Ulun Dono tempel aan het Bratanmeer gedropt, op een paar km voor het hotel. We begrepen het niet helemaal, maar kennelijk zijn er toch wat regels met betrekking tot het vervoeren van toeristen en taxivergunningen. We zijn dus eigenlijk met een snorder meegereden, was helemaal prima trouwens.

We zitten hier op ruim 1200 m hoogte, heerlijk koel, dus het klimmetje dat we over moesten naar Strawberry Hill hotel was goed te doen. Alweer een prachtige stek. Fraaie bungalows in Balinese stijl met ligbad en aparte douche, prachtige teakhouten vloeren die goed in de was zitten en alweer een tuin met wonderschone beplanting. Dit hogere deel van Bali is geschikt voor het kweken van allerlei andere gewassen dan aan de kust, zoals aardbeien en druiven, en ook de jungle kent andere soorten dan op zeeniveau, waaronder metershoge varens.

De hotelbaas zei te verwachten dat het na de middag zou gaan regenen en dat klopte. Om twee over twaalf begon het en het werd pas ruim na drieën weer droog. Hoewel het ook daarna nog wat dreigend bleef, zijn we toch even weer op de fiets gestapt, naar de lokale markt en het meer. Hopelijk morgen wel droog, want het is hier wonderschoon. De tempel en de botanische tuin zijn beroemd, dus daarover later meer.

In het restaurant brandde de open haard en daar zijn we dichtbij gaan zitten, want 22 graden voelt behoorlijk fris als het een maand lang elke dag ruim boven de 30 is geweest. Na het eten een leuk gesprek gehad met een Engelsman, David, die zich in Seminyak heeft gevestigd. Hij kwam hier als leraar Engels maar verdient nu de kost als free-lance fotograaf. Hij heeft zijn moeder, Fran, op bezoek, die hij wat meer van Bali laat zien. De volgende familiebijeenkomst is met de Kerst in New York, want daar woont haar dochter. We komen aardig wat reislustige types tegen, niks bijzonders kennelijk ;)

Totaal 960 km

1. José ter Haar:
    3 oktober 2016
    Wat weer een bloemetjescadeautjesdag!
    X
  2. Linda:
    3 oktober 2016
    Jullie vallen van het ene paradijsje in de andere, en wat een prachtige tuinen en bloemen. Bali is wel een bestemming om de wishljst te zetten. Jammer dat het nu niet bepaald ANWB-achtige fietspaden zijn.
    Maar ook wel weer leuk om met het OV van de locals kennis te maken.
    En met de aardbeien van Strawberry Hill!
  3. David:
    4 oktober 2016
    Great to read about your adventures - we feel famous now! See you soon for darts by the fire?