WT 16-17, 5 oktober 2016 - Batu Bolong, Bali - 57 km

5 oktober 2016 - Canggu, Indonesië

Toen vanmorgen om half zeven de wekker ging was het vrijwel onbewolkt en dus zonnig. We zaten om kwart over zeven klaar voor het ontbijt op het balkon, maar er was iets misgegaan in de communicatie, dus om kwart voor acht zijn we toch maar even naar het restaurant gelopen. Gelukkig hadden we geen haast om weg te komen; want vervolgens wilde de creditkaartbetaling niet lukken wegens een instabiele telefoonlijn, waardoor ik voor het vertrek nog even in de antieke Nissan van een van de medewerkers van het hotel naar een ATM in Candikuning werd vervoerd om geld te pinnen.

Toen dat allemaal was gelukt, gingen we om een uur of negen op pad voor een prachtige etappe, die begon met een klimmetje naar Candikuning, maar daarna vooral uit heel veel dalen over rustige weggetjes bestond. Omdat het zo rustig was, hadden we de tijd om te genieten van de schitterende vergezichten over het agrarische bergland dat dit deel van Bali kenmerkt. Eerst een grote variatie aan gewassen en stukjes jungle met gigantische varens en bamboe van wel 20 meter hoog, maar naarmate we verder daalden al snel weer heel veel rijstterrassen. Kennelijk levert rijst het meeste op.

Als je op de kaart van Bali kijkt lopen verreweg de meeste wegen ruwweg noordzuid, parallel aan de dalen van de grote vulkaanketen in het noorden van het eiland. Na het relatief open eerste deel met steile afdalingen, kwamen we vervolgens door een aaneenschakeling van desa's, met ontzettend veel tempels en letterlijk bloeiende handeltjes in bloemen en tuinplanten. De weg daalde daar voortdurend een paar procent, zodat we amper hoefden bij te trappen en ook niet al te veel te remmen. Naarmate we dichter bij Denpasar kwamen, werd het wel weer steeds drukker, maar op een paar korte stukjes na over hoofdwegen was het toch goed te doen.

Rond de middag was het einddoel al in zicht en kwamen we vlak langs hippe surfersstranden als Echo Beach and Batu Bolong Beach. Restaurant Maracuja zag er zeer aantrekkelijk uit voor een lunchpauze en dat bleek te kloppen. Gerund door een Française, die absoluut weet hoe je lekkere gerechten moet klaarmaken die ook nog eens aantrekkelijk zijn voor het trendy publiek (organisch, locally grown, etc.). We hadden geen bericht ontvangen dat er alsnog een kamer beschikbaar was gekomen in Bali Agung Village en Marja zag nog een maaltje op deze plek wel zitten, dus die vroeg of er ook kamers vrij waren. Helaas, helemaal volgeboekt, maar madame wist nog wel een adresje in de buurt. Een kwartiertje later was er al een local op zijn scootertje gearriveerd om ons de weg te wijzen. Voordat we daarheen konden was er nog even wat consternatie omdat mijn stoel het begaf en ik plotseling lichtelijk verdwaasd en met een bloedende hand van de splinters tussen de resten van de stoel op de grond zat. De schade bleek gelukkig mee te vallen en nadat we nog een heerlijk taartje (amandine) hadden gekregen voor de schrik, gingen we achter het brommertje aan over een erbarmelijk landweggetje naar Indah Homestay. Eenvoudig, maar prima voor een kort verblijf.

Vanmiddag zijn we nog even naar Batu Bolong Beach geweest - 3 meter hoge golven en heel veel surfers. Het was hard werken om door de branding heen te komen, maar daarna was het heerlijk zwemmen. Gedineerd in de alweer hippe Oka's Bakery. Best lekker, maar wel heel bescheiden porties, dus moest een dessert - gebakken banaan met ijs - de honger echt stillen.

Morgen gaan we ontbijten bij Maracuja op een stoel die de eigenaresse hoogstpersoonlijk voor me gaat selecteren en dan wachten de laatste tien fietskilometers van het eerste deel van onze reis.

Totaal 1026 km

1. Gerard:
    5 oktober 2016
    Hoi, Marja
    Wat een verhaal weer en wat jullie allemaal meemaken
    Ontzettend boeiend allemaal en de foto's zeer mooi allemaal
    Zelf zit ik met mijn vrouw en vrienden zuid-Afrika gisteren zijn
    Wij vanuit zoeloeland vertrokken wij zitten nu Sint-lucia vertrekken
    Wij zijn zelf nog ongeveer 3 weken in zuid-Afrika
    Ontzettend mooi land
    Oja
    Marja zelf ga ik wanneer ik terug kom
    Uit zuid-afrika ga ik met pensioen op 1/12
    Buitengewoon verlof ik heb daar echt zin
    Na 43 jaar
    Groet
    Gerard
    Nog heel veel plezier daar