WT 16-17, 10 oktober 2016 - Victoria Crossing, NT, Australië

10 oktober 2016 - Gregory, Australië

Omdat we gisteren het zwemmen in de grote rock pool zo leuk hadden gevonden, gingen we vanochtend vroeg naar een ander, dichterbij gelegen zwemplekje in het park, Buley Rock. Maar eerst waren er op de camping nog de nodige beesten te bekijken: de eerste wallaby's (kleine kangoeroes)!, die vrolijk rondsprongen in het hoge gras, een heleboel felgekleurde papegaaitjes en een paar ibissen.

In tegenstelling tot gisteren was het nu heel rustig in het park en we waren al van plan om te gaan skinny dippen, toen er toch vrij snel andere mensen aankwamen. Ook met zwemkleding aan was het heerlijk fris in het heldere water, een goed begin van alweer een hete dag. We zetten koers naar Katherine, een vrij grote plaats, op zo'n 200 km van Litchfield. Wat was het hier rustig op de weg! we kwamen maar eens in de vijf minuten een andere auto tegen en... geen enkele brommer. Een grotere tegenstelling met het  hectische Indonesische verkeer is bijna niet mogelijk. Het landschap was lang hetzelfde: vrijwel plat, droog, met hoog gras of juist kort, veel termietenheuvels en oranjekleurige, soms felrode grond. Af en toe was er een heuvelachtig stukje, dan weer hele stukken plat. Het deed ons denken aan de lange en hete leegte in Kansas en ik was blij dat we hier niet hoefden fietsen. We zagen nog wel een fietser met bagage, een meisje alleen - dapper, als je bedenkt dat het in dit gedeelte van Australië dag en nacht bloedheet is, dat de plaatsen heel ver uit elkaar liggen en dat je dus zomaar 200 km lang geen winkels of overnachtingsplekken tegenkomt.
Net als in Amerika was er midden in de rimboe opeens een wegrestaurant, waar we konden lunchen. Er werkten twee buitenlandse meisjes, een uit Arizona, USA en een uit Duitsland. Ze waren beiden al langere tijd op reis en werkten tussendoor om geld te verdienen. Het Duitse meisje, dat het zo te horen in de outback van Australië wel erg rustig vond, vroeg hoopvol of wij misschien Duits spraken en het deed haar zichtbaar goed om even in haar moederstaal te kunnen praten.
In Katherine deden we boodschappen, want we gaan over een paar dagen echt de wildernis in om de Gibbs River Road te gaan rijden. Net op tijd hoorden we van de bakkersvrouw dat als we bij Ku?? de grens naar Western Australia overgaan, we alle fruit, groente en honing moeten inleveren en dat verstoppen niet helpt, want ze doorzoeken je hele auto. Ik heb dus fluks het net aangeschafte flesje honing bij de klantenservice teruggebracht; fruit en groente gaan we wel versneld soldaat maken.
We besloten om nog een tijdje door te rijden, naar Victoria Crossing, zodat we morgen niet zo ver hoeven. Dat laatste stuk viel niet mee: het werd al wat donkerder - dat geeft het landschap overigens wel meer kleur en diepte - en we zagen angstaanjagend veel dode dieren op de weg liggen. We stopten nog een keer op een parkeerplaats, waar een jong Duits stel zich al voor de nacht had geïnstalleerd. Zij slapen achterin hun niet echt grote auto, waarbij ze alle bagage voorin gooien, ze douchen af en toe bij een road house en zo sparen ze flink geld uit. Wij moeten er voorlopig niet aan denken om te slapen zonder airconditioning en zonder lekker te kunnen douchen, maar wie weet gaan we later, als de nachten koeler worden naarmate we meer naar het zuiden rijden, wel eens min of meer wild kamperen als het zo uitkomt.
Onze camping bij Victoria Crossing Roadhouse is groot en vrij kaal, maar op de achtergrond zijn imposante rode bergen. We waren nog voor donker binnen en hebben heel gezond gegeten: avocado's met garnalen en tomaat, een bruine boterham erbij en als toetje mango met aardbeien. Ik vind het erg leuk om weer zelf wat klaar te maken en niet steeds in restaurants te hoeven eten.
Internet is in deze contreien helaas een schaars goed. Als er al een WiFi-verbinding beschikbaar is, moet je vaak flink betalen voor een bescheiden datapakketje. Om te kijken hoe dat gaat, had Henk 100 MB voor vijf dollar gekocht om online te komen. Daarom is het verhaal van gisteren nu beschikbaar, maar foto's uploaden wordt op deze manier nogal kostbaar.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade