WT 16-17, 15 oktober 2016, Broome, WA

15 oktober 2016 - Broome, Australië

We hebben de Gibb River Road (GRR) helemaal afgemaakt vandaag - weliswaar per ongeluk, maar daarover later - en zijn via het oersaaie Derby in het wat mondainere Broome aangekomen waar we een paar dagen pas op de plaats gaan maken. Er schijnen stickers te zijn waarop staat: 'I survived the Gibb River Road'.

Het duurde gisteravond in Windjana lang voordat de camper een beetje was afgekoeld, maar daarna heb ik heerlijk geslapen. Marja helaas wat minder, ze heeft toch meer last van de hitte dan ik, dus die ligt nu al lekker te ronken terwijl ik dit stukje schrijf. Broome ligt aan de Indische Oceaan en de wind van zee tempert de ergste hitte, wat erg goed uitkomt. Het lijkt er namelijk op dat de airco in het slaapgedeelte het heeft begeven na twee nachten niet gebruikt te zijn. Morgen maar eens bellen met Apollo, want zo wordt het hem niet.

Na het ontbijt stond vanmorgen Tunnel Creek op het programma. Een klein nationaal park in dezelfde Devonian Reef Range als Windjana. Dat was maar een half uurtje naar het zuiden en volgens de mensen die we spraken meer dan de moeite waard. Het gaat om een riviertje dat zich een weg heeft gebaand door dat Devonian Reef heen. Hierdoor is een tunnel ontstaan van zo'n 700 m lang, met prachtige druipsteengrotten, hier en daar wat grottekeningen van de oorspronkelijke bewoners van Australië en een forse kolonie van dezelfde vleermuizen als gisteren (Flying Foxes of Little Red Fruit Bats, die overigens zo groot zijn als flinke kraaien). Het riviertje loopt er nog steeds doorheen en daarin bevinden zich, behalve visjes en rivierkreeftjes ook enkele zoetwaterkrokodillen. Deze zouden volgens de borden geen gevaar opleveren als je door het water banjert, zolang je ze maar niet in het nauw drijft. In deze tijd van het jaar hoef je er maar op een paar plaatsen door de rivier, maar dat voegt toch wel wat spanning toe. Ondanks een gat in de zijkant halverwege is het toch aardedonker in de tunnel die hier en daar ook behoorlijk laag wordt en je moet soms echt zoeken naar de juiste route. Die combinatie zorgde ervoor dat Marja afhaakte toen niet meer duidelijk was of we door of langs de beek moesten, zodat zij de ingang weer opzocht. Ik heb me vervolgens bij twee Engelsen aangesloten, waarvan de jongste in Derby woont en de tunnel al eens eerder had gedaan. Het was toch wel schitterend. Bij het gat in het midden huisde een grote kolonie vleermuizen, die deels aan de zolder hing en deels in de bomen vlak buiten de tunnel. Ze wisselden regelmatig van plek en kwamen dan op een paar meter boven je langs scheren. Vlak voor het einde van de tunnel moesten we nog een stukje kniediep door het water waden en zagen we inderdaad een krokodil van bescheiden proporties schielijk wegzwemmen.

Toen we weer wegreden bij Tunnel Creek, sloeg ik zonder verder na te denken linksaf, want ik was vergeten dat we op een of andere manier door een gat in het rif aan de andere kant waren terechtgekomen, waardoor we rechtsaf hadden gemoeten om door te steken naar de grote weg (de 'Great Northern Highway'). Dat hadden we pas door toen we weer terug waren bij Windjana en toen zijn we maar doorgereden om de GRR af te maken. Voor de liefhebbers: ieder jaar wordt in juni de GRR Challenge gehouden, een mountainbiketocht van ruim een week, waarbij je die hele route (650 km) moet afleggen. In juni stroomt er in alle kreken en riviertjes nog wel water en aan bruggen doen ze hier niet, dus dat betekent minstens tien keer per dag een nat pak halen.

In Derby hebben we geluncht en getankt en toen was het nog vroeg genoeg om door te rijden naar Broome. Broome ligt op een schiereiland aan de westkust en is behoorlijk toeristisch. We hebben een leuk plekje buiten de plaats en vlak bij het strand op Cable Beach Caravan Park en gaan morgen op de fiets kijken wat hier zoal te doen is.

PS. Ik ben bij met het uploaden van de foto's (vanaf de 12e); bijschriften volgen

1. Maria:
    Gave (natuur)foto's Henk!
  2. José ter Haar:
    16 oktober 2016
    Wow!!!jongens, wat is het prachtig daar. Erg leuk om zo mee te kunnen genieten. Net of ik er ook een beetje bij ben.
    X
  3. Loeki:
    16 oktober 2016
    Lieve Henk en Marja, Wat een geweldige foto's en verhalen. Alhoewel een dubbel verhaal dan wel weer jammer is.
    Wat is het daar mooi!!! Blijf genieten en pas goed op elkaar..je meisje zo maar alleen in een donkere grot terug laten lopen..met krokodillen in de buurt...Nou ja! Laat me dat niet weer lezen. Dikke kus van de zus.
  4. Linda:
    16 oktober 2016
    Wat een mooie verhalen, maar die croc's, brrr. Jullie zijn niet al te bang uitgevallen, bikkels hoor!
  5. Aly:
    18 oktober 2016
    Ook ik (wij) zouden graag deze tocht op ons to do list zetten. Wat een bomen, ze zouden eens moeten praten dan hadden ze veel te vertellen!!
    A&K