WT 16-17, 16 oktober 2016 - Broome, WA

16 oktober 2016 - Broome, Australië

Vanavond op het terras van Sunset Café, zei ik dat we vandaag niet zo heel veel hadden gedaan, maar volgens Henk was dat toch niet waar. Na het opstaan en ontbijten was het hoog tijd om de was te doen in de uitstekend geoutilleerde laundry van de camping. Voor het gebouwtje waren meters waslijinen opgehangen en met behulp van de zon en een zacht windje was alles binnen een uur droog. Henk had ondertussen de fietsen rijklaar gemaakt - stuur vastdraaien, trappers er weer aan, zadel op de goede hoogte en banden oppompen - voor een eerste verkenning van Broome. Eerst moesten we echter nog wachten op de plaatselijke ANWB-hulpdienst, die in opdracht van Apollo, op zondag dus, kwam kijken wat er aan de hand was met onze airconditioning en oververhitte vierwielaandrijving. Na wat onder de motorkap en rondom de auto te hebben gekeken besloot de man-on-call dat onze camper beter morgen grondig onderzocht kan worden in de garage. Kon hij weer naar de zondagse barbie.
Toen dus op de fiets! weer links rijden, dat voelt al normaal, het is alleen veel rustiger hier op de weg dan in Indonesië. Het centrum van Broome kwam na vijf kilometer prachtig fietspad in beeld en dan zie je maar weer dat Lonely Planet en ook de plaatselijke brochures ieder gat in de provincie door middel van ronkend taalgebruik de hemel in kunnen prijzen als een fantastisch oord vol met bezienswaardigheden. Het centrum van Broome, megalomaan China Town geheten, is echter niet meer dan een verzameling golfplaten huisjes en winkels, met hier en daar een restaurant. De high light is hier de openluchtbioscoop, waar dagelijks een hele film wordt vertoond. Gelukkig was er ook een Coles supermarkt.
Met de fietstassen vol met boodschappen kwamen we weer aan op de camping en toen was de bezichtiging van Cable Beach aan de beurt. Dat bleek echt een prachtig strand te zijn: spierwit en perfect schoon zand, azuurblauw water en maar heel weinig mensen. Nadat we ons door de life guards hadden laten geruststellen over de kans dat we door enge kwallen, hier stingers geheten, zouden worden gebeten, hebben we heerlijk gezwommen in het warme water,
Daarna douchen, internetten en boeken ruilen in de office en de dag werd sfeervol en smakelijk afgesloten met pizza en beer battered bad boys (luxe frites) in de Sunset Cafe, met uitzicht op zee. Helemaal niet erg om hier morgen nog een dagje rond te hangen....

1. José ter Haar:
    17 oktober 2016
    Wat een variëteiten heeft moeder aarde toch.
    Marja, morgen even de bovenbenen laten bij bruinen. Alhoewel, ik snap dat je daar niet vrijwillig in de zon gaat zitten.
    Hoop dat de camper weer tip top terug komt.
    X