WT 16-17, 23 oktober 2016 - Karijini National Park, WA

23 oktober 2016 - Karijini National Park, Australië

We zijn vandaag binnen Karijini National Park verkast naar de Eco Retreat, waar ze in ieder geval normale wc's en lekker warme douches hebben, maar nog geen stroom voor de campers of Wifi. Na een aantal dagen zelf koken was het wel lekker dat er hier een café-restaurant is, waar het eten ook nog eens prima is.

We komen de laatste dagen heel veel (ex-)Nederlanders tegen: Diny en Wim Schippers uit Mijdrecht, die ongeveer dezelfde route volgen als wij en na Australië Zuidoost Azië uitgebreid gaan verkennen; John en Petra, de vrijwilligers die Dales Gorge Campground beheren en in de jaren vijftig als kind hiernaartoe zijn gekomen; het echtpaar Wiebenga, dat tweede-generatie is en de Eco Retreat managet; en nog een jong stel op vakantie dat we bij een van de lookouts tegenkwamen.

Na een frisse nacht waren we vanmorgen op tijd weer op voor een vol programma. Eerst hebben we de Circular Pool van boven bekeken, daarna zijn we even bij het Visitors' Center langsgegaan voor tips over de beste plekken om vandaag te bezoeken. De mevrouw aldaar waarschuwde ons dat de onverharde weg binnendoor van zeer beroerde kwaliteit was en dat we beter ruim 50 km om konden rijden over de verharde weg. We kwamen er al na een paar honderd meter achter dat ze gelijk had, dus hebben toen schielijk het asfalt weer opgezocht. Het landschap onderweg was weer schitterend. Na de afslag het park weer in kwamen we door een gebiedje dat heel veel water heeft gehad afgelopen winter en daar bloeide een keur aan verschillende bloemen.

Nadat we een plekje hadden uitgekozen (bewaakt door Sparky, de huisleguaan) op Eco Retreat  en een tafel hadden gereserveerd voor het diner, was het tijd voor een hamburger. Daarna wilden we even zwemmen in Joffre's Pool om wat af te koelen. De wandeling daarnaartoe was eerst gemakkelijk, maar het stuk van de lookout naar beneden was er eentje in klasse 5, steil klauterwerk over de rotsen en zomaar een meter of 70 omlaag. Als je dan na het zwemmen weer boven bent is het verkoelende effect volledig teniet gedaan, dus daar hebben we maar vanaf gezien. Mw. Wiebenga had ons voor vanmiddag de wandeling naar en door Weano Gorge aanbevolen, goed te doen en toch buitengewoon fraai. Ze had helemaal gelijk, hoewel het laatste stukje naar de 'Handrail Pool' wel weer erg avontuurlijk was (zie de plaatjes). Als je echt een doorzetter bent, zwem je achterin Handrail Pool door een nauw stroompje naar de volgende rock pool en dan ben je vlak bij de plek waar vier verschillende en allemaal even imposante kloven bij elkaar komen. Er zijn grenzen, dus dat fenomeen hebben wij maar even van bovenaf bekeken, vanaf Oxer Lookout. Foto's van al dit fraais maken valt nog niet mee trouwens, want die diepe kloven liggen grotendeels in de schaduw, terwijl de rest van het landschap in de felle zonneschijn ligt. Dat soort contrasten kan het menselijk oog wel aan, maar mijn camera niet.

Na de wandeling was de warme douche extra lekker; het rode stof zit inmiddels tot in onze poriën. Ook het diner in het restaurant, met een heerlijk flesje Australische riesling, ging er uitstekend in. Over de camping is inmiddels een weldadige stilte neergedaald en bij Marja zijn de luikjes ook al weer dicht, dus hier laat ik het bij voor vandaag.