WT 16-17, 10 november 2016 - Elkira Court Motel, Alice Springs, Northern Territories, Australië

10 november 2016 - Alice Springs, Australië

De dag begon vanmorgen veelbelovend. Een lekker ochtendzonnetje en niet al te veel wind. Met de laatste dingen uit de koelkast en het gisteren aangeschafte appelbrood met glazuur en heel veel walnoten konden we een stevig ontbijt maken voor de reisdag naar Alice Springs. We hadden gisteravond de boel al uitgeruimd en de spullen die we niet meer nodig hadden weggegooid, dus we reden om 07:30 weg van de camping op weg naar de 35 km verderop gelegen vestiging van Apollo. We waren gewaarschuwd ruim de tijd te nemen voor het inleveren van de camper, maar dat verliep allemaal uiterst soepel. Bovendien kregen we nog twee dagen van de camperhuur terug in verband met de overlast van de reparaties in Broome.

Apollo kent geen shuttleservice naar het vliegveld zoals alle autoverhuurbedrijven in de VS dat wel hebben, maar een taxi was vlot geregeld. Het inchecken op het vliegveld was ook een stuk gemakkelijker met maar één grote reistas, die ook nog eens keurig minder dan 23 kg woog. We hadden plotseling zeeën van tijd. Dat was maar goed ook, want  toen we door de security wilden gaan bleek ik de sleutels van de camper nog in mijn broekzak te hebben. Apollo gebeld en die hadden een praktische oplossing: inleveren bij de balie van Hertz, dan kwamen ze ze daar wel halen. De mevrouw van Hertz deed nog wel even moeilijk, maar was uiteindelijk bereid om zich over de sleutelbos te ontfermen.

Het boarden van de vlucht naar Alice Springs begon keurig op tijd, helaas kwam daarna de klad er een beetje in. Iedereen zat braaf klaar, maar om voor ons op dat moment onduidelijke redenen bleven we nog ruim een half uur op de grond staan voordat we eindelijk vertrokken. De vlucht over de Great Sandy Desert was te kort om de verloren tijd weer in te halen. We zaten naast een Australiër die jaren in Alice Springs heeft gewoond en ons helemaal warm heeft gemaakt voor het verkennen van de omgeving - niet alleen naar het verplichte Uluru / Ayers Rock, maar nog veel meer interessante bestemmingen - dus de tijd ging best vlot.

Eenmaal weer geland bleek de reden van de vertraging: het vliegtuig was te zwaar beladen geweest en ze hadden 20 koffers achtergelaten in Perth, die via Melbourne morgenochtend alsnog in Alice Springs worden bezorgd. Je raadt het al; een van die koffers was onze reistas, waar echt alles inzit wat we vanavond nodig hebben - en dat terwijl we recht hadden op vier keer zo veel bagage..... Flink wat consternatie, boosheid, vertwijfeling en zelfs tranen in de rij bij de servicebalie van Qantas waar wij achteraan aansloten, maar medewerkster Jackie hield het hoofd koel en deelde iedereen een overnachtingspakket uit met Qantas-pyjama, deo, tandenborstel, tandpasta, kam, etc. Voor mij ging ze nog op zoek naar lenzenvloeistof en een bakje, want dat zat ook in de grote tas. Inmiddels was de hotelshuttle al vertrokken, maar ook daar wist ze wel iets op. Haar dienst was om zes uur lokale tijd afgelopen (het is hier weer anderhalf uur later dan in Perth) en ze bracht ons wel even naar het hotel.

Het is in Alice Springs weer echt warm, maar wel een beetje benauwd en we kregen zelfs een korte bui over ons heen. Na een prima maal in restaurant Epilogue en lekker badderen in de hotelkamer, liggen we nu naast elkaar in onze grijze Qantaspakjes in een geweldig King Size hotelbed. Morgen slapen we in de nieuwe camper, dus even genieten van alle ruimte en van kraakhelder beddengoed zonder zand en rood stof.

1. Marga ter Veldhuis:
    11 november 2016
    Aaaah, foto! Leuk man, die Qantaspyamaatjes aan!
  2. Margot:
    15 november 2016
    ik was even de weg kwijt, ik dacht jullie al in Nieuw Zeeland, maar Alice Springs is natuurlijk Australië.... Maar goed ook, want de aarde ging weer es tekeer in NZ. Jullie gelukkig niet daar!
    Mooie fotoos van eyers rock.