WT 16-17, 13 november 2016 - MacDonnell Range Holiday Park, Alice Springs, NT, Australië

13 november 2016 - Alice Springs, Australië

We lagen de afgelopen nacht pas om half 2 in bed, bekaf van een lange maar prachtige dag, en vanochtend om 8 uur voelden we ons nog steeds een beetje bejaard. Het was dat we om 10 uur moesten uitchecken, anders waren we lekker blijven liggen. We gingen ontbijten bij een leuk en hip tentje, Piccolo's, waar ik een enorm bord met Eggs Benedict kreeg en Henk, die zich verheugde op zijn stack of pancakes met bosvruchten en room, maar een heel bescheiden portie. Ik kon nog wel een half geroosterd broodje met zalm missen, gelukkig.

Omdat we vandaag als echte pensionado's een beetje rustig aan wilden doen, brachten we een bezoek aan Desert Park, een soort dierentuin, waar ze in een woestijnlandschap de flora en fauna laten zien die hier huist. Wij hebben inmiddels wel wat bijzondere beesten gezien, maar het viel toch tegen wat je in het wild tegenkomt. Dat komt voor een deel doordat er veel nachtdieren zijn en die vertonen zich dus overdag niet. In Desert Park hebben ze daar iets op gevonden: het Nocturnal House. In een grote stikdonkere zaal hebben ze verschillende hokken met glas ervoor gemaakt en ze hebben bij de dieren die daarin leven, het dag- en nachtritme omgedraaid, zodat wij ze overdag bij speciaal blauwig licht kunnen zien.
Het was geweldig: eindelijk hebben we de Thorny Devil gezien, een mieren etend reptieltje met prehistorisch aandoende stekels, dat zich wat schokkerig beweegt. Verder waren er leuke kleine marsupials, buideldieren, zoals de bilby, de mala en de quoll, en heel veel reptielen, waaronder enge slangen. Buiten was er ook van alles te bekijken. Er waren een aantal grote vliegkooien gemaakt, waarin vogels in de mooiste kleuren en tekeningen verbleven. Als je een poosje stil op een bankje gaat zitten, zie je soorten als king fishers, zebravinken, parkieten en de schitterende blauwe fairy-wren langskomen. Kangoeroes, die we helaas tot nu toe meestal dood langs de weg hebben zien liggen, konden we nu van heel dichtbij bewonderen. Wat een prachtige, elegante en zachtaardige beesten zijn dat...

Halverwege de middag hadden we alles wel gezien, dus was het tijd om een campground te zoeken voor de eerste nacht in onze nieuwe camper. Dat werd MacDonnell Range Holiday Park, groot, netjes en best mooi groen. We hebben de camper gevuld met al onze spullen en de tassen met boodschappen geleegd in de koelkast en de keukenkastjes. Het lijkt allemaal best slim en handig ingedeeld. En hoe cool de buitenkeuken van de vorige Apollo ook leek, binnen, uit de wind, koken met een gootsteentje bij de hand is toch net iets gemakkelijker. Niet helemaal blij waren we met het wilde beest dat we tijdens het eten te zien kregen, de dingo. Onze buren op de camping waarschuwden ons al: alles naar binnen 's nachts, want ze lusten alles, zelfs teenslippers.

1. José ter Haar:
    13 november 2016
    Henk, wat ga je er woest uit zien. Maar je past zo wel goed in het landschap.
    Wat een prachtige foto's weer. Genoten.
    X
  2. Linda:
    13 november 2016
    Staat je goed Henk, die baard en Marja, die pet- geniaal. Jullie verwilderen gaandeweg helemaal, ga zo door reizigers! Nu weer die dingo, Floor liet me foto's van dingo-puppies zien, heel erg schattig. Maar als ze groot worden gaat de lol er gauw af, kennelijk.