WT 16-17, 16 november 2016 - Port Augusta Discovery Park, Port Augusta, SA

16 november 2016 - Port Augusta, Australië

Het zal lastig worden om een half A4-tje vol te typen over vandaag. We waren voor ons gevoel vroeg op, maar dat viel een beetje tegen omdat we met het overgaan van de grens naar South Australia de klok weer een uur vooruit hadden moeten zetten. Het dagprogramma was eenvoudig, rechtdoor over Stuart Highway tot aan Port Augusta, zo'n 780 km. We wisselen nu steeds af met het rijden, na ruim een uur heeft de chauffeur het meestal wel weer even gezien. De Apollo 2 is erg zijwindgevoelig en het waait hier altijd, dus het is best vermoeiend rijden.

De eerste tussenstop was Coober Pedy, een onooglijk stadje dat befaamd is vanwege de enorme hoeveelheid opaal die daar wordt gevonden en bewerkt. Veel van de huizen en motels bevinden zich ondergronds. Oorspronkelijk was dat om te ontsnappen aan de hoge temperaturen, maar nu is het vooral ook een gimmick voor de toeristen, die tegenwoordig een bijna even grote bron van inkomsten vormen voor het stadje als de mijnbouw zelf.

Het landschap bleef aanvankelijk onverminderd saai; weinig reliëf, rode aarde, meestal wel aardig wat bomen en struiken, maar regelmatig zelfs alleen maar wat lage struikjes en graspollen. Veel vogels, waaronder grote roofvogels die de aangereden kangoeroe's en koeien opruimen, maar verder weinig teken van leven en al helemaal geen bewoning. Tijdens de rustpauzes is het geen onverdeeld genoegen om buiten te zijn want er zijn altijd weer die hinderlijke vliegen.

Behalve een paar road houses is er verder eigenlijk niks te beleven onderweg. Op zo'n 150-200 km afstand van Port Augusta bevinden zich een aantal grote zoutmeren, waaronder Lake Hart. Soms staat er een laagje water in, maar meestal is dat allemaal verdampt en blijft er een gladde en spierwitte zoutvlakte over. Op het laatst kwam de Flinders Range in beeld, maar de outback duurde eigenlijk tot aan Port Augusta, dat aan een smalle inham van de Indische Oceaan ligt.

We konden meteen aan het begin van het stadje terecht op het Tourist Park, wat goed uitkwam, want het door de LP aanbevolen Indiase restaurant 'Standpipe' is hiervandaan makkelijk te belopen. Tandoori kip, garlic naan en een paar heerlijke pittige curries - dat hadden we heel lang niet gegeten.

1. Aly:
    16 november 2016
    Je moet er soms wel wat voor overhebben om het gewenste menu te bemachtigen
  2. Aly:
    16 november 2016
    Ik zie nu pas de foto van de schoenen, mijn Keen's zijn mijn tuin schoenen geworden. Jammer dat ze op zijn. In NL is geen Keen te vinden. Als je er net zoveel plezier van zult krijgen als ik, dan mis je ze nog eens