WT 16-17, 22 november 2016 - Discovery Park Barossa Valley, Tanunda, SA

22 november 2016 - Tanunda, Australië

Regen was tot nu een zeldzaam verschijnsel op onze reis, dus ik geloofde het weerbericht voor vandaag ook eigenlijk niet. Tijdens het ontbijt en het opruimen van de kamer werd echter duidelijk dat het serious business was en dat we onze plannen moesten omgooien. In plaats van op de fiets langs de vele wijngaarden van Clare Valley te rijden, moest het maar een reisdag worden, wie weet met wat zonneschijn later op de dag.

Van Clare Valley hebben we dus niet veel gezien, maar ook uit Barossa Valley, ten zuiden van Clare Valley gelegen, komt lekkere wijn. Je komt die naam ook wel in de Nederlandse supermarkt tegen (Penfold's, Jacob's Creek). Na een paar uurtjes rijden door de regen streken we neer in het belangrijkste stadje van de streek, Tanunda. Hier zijn lang geleden veel Duitse immigranten neergestreken en dat zie je nog terug in de namen van gebouwen en straten. Volgens de Lonely Planet was een bezoekje aan Die Barossa Wurst Haus & Bakery een aanrader. Die tip bleek weer eens geweldig. Het was een onooglijk etablissement en er was geen glutenvrij broodje quinoasalade of bebaarde hipster te bekennen, maar de Bratwurst en Sauerkraut waren er zeer goed. Vanuit de toonbank lachten ons grote stukken Kuchen toe, maar daar hadden we na de Trio German Sausage geen ruimte meer voor.

Het regende daarna nog steeds, en wat doe je dan? Naar de kapper!, want dat was hoognodig. De kappers van Wild Flower, Valentino en Brigitte, vonden het best een leuke klus om twee verfomfaaide reizigers weer enigszins toonbaar te maken. Ook op de campground van Tanunda was het nat en troosteloos. En wat doe je dan? Juist, de gordijntjes dicht van de camper en lekker lui in bed liggen. Tegen etenstijd ontdekten we de grote en prima geoutilleerde camp kitchen, waar ik pasta met garnalen en groene asperges heb gekookt en waar we nu op de bank zitten, samen met andere reizigers die net als wij in een klein campertje of in een tent verblijven.

We hadden vanmiddag tussen Bratwurst en Haarschneider ook nog tijd om naar de Tourist Information te gaan. Van verpleger Gary uit Clare kregen we al wat namen door van wineries waar we echt moesten gaan kijken en wijn proeven. Nu hebben we ook een kaart en een complete lijst van wijngoederen, dus als het weerbericht voor morgen  - zonnig en 22 graden - weer klopt, gaan we een rustig fietstochtje maken door de Valley.

1. Just:
    22 november 2016
    Het was een lang stuk reizen, maar eindelijk zijn jullie 'in business': de wijngebieden. Als jullie bij Penfolds langsgaan, neem dan een flesje Penfolds Grange mee.
    "Wine lovers remember their first Grange the way they remember their first kiss!"
    Dikke kus, Just.