WT 16-17, 23 november 2016 - Discovery Park Barossa Valley, Tanunda, SA

23 november 2016 - Tanunda, Australië

Het is vandaag eindelijk gelukt om ons plan van vorig weekend - een stukje fietsen door een leuke heuvelachtige wijnstreek - uit te voeren. Het werd gisteravond droog en de bewolking brak vrij snel. Dat zorgde er natuurlijk wel voor dat het rap afkoelde vannacht. Vanmorgen bij zonsopgang was het nog ijzig koud - hooguit een graad of 5, dus we hebben ons toen nog maar even lekker omgedraaid. Pas tegen een uur of half 11 werd het redelijk aangenaam. De camping heeft ook huurfietsen, dus om 11 uur konden we met mountainbike en helm op pad voor een rondje door de Barossavallei.

We kwamen als eerste langs wijnhuis Peter Lehmann, ook een bekende naam in Nederland. Daarna reden we een stuk over de Seppeltsfield Road, genoemd naar een van de eerste wijnboeren in deze vallei en beroemd vanwege het grote aantal palmbomen langs de weg. Het wijnhuis zelf is een megalomaan complex met een gerenommeerd restaurant (Fino), waar we bij het café neerstreken voor Marja's dagelijkse latte. Als niet-koffiedrinker is het voor mij meestal wat behelpen, zeker als er geen verse smoothies op het menu staan.

Het parkoers was behoorlijk heuvelachtig, eerst langs de rand van het wijngebied naar Greenock en vervolgens naar Nuriootpa, waar Penfolds zit. In het pand waar het proeven en de verkoop van de Penfolds wijnen aan particulieren is gevestigd, zat ook restaurant 'the Winemakers Office' waar we prima geluncht hebben. Just had ons geschreven dat we een flesje 'Grange' van Penfolds moesten meenemen; als je die eenmaal geproefd had, zou dat je de rest van je leven bijblijven, net als je eerste echte zoen. Voor ruim 600 Euro per fles is dat wel het minste, zou ik denken. Hun assortiment is overigens heel breed, met ook een limited edition port van 50 jaar oud en andere specialiteiten. In de regio is het grootste areaal voor Riesling en Shiraz, maar de liefhebber kan hier ook een typische Sardijnse wijn als de Vermentino vinden.

Tussen de Barossa Valley en het volgende dal, Eden Valley, ligt een flinke heuvelrug. Een local had ons aangeraden om naar Mengler Hill Sculpture Park te gaan, vanwaar je een prachtig uitzicht over de hele vallei hebt. In topconditie en op goede fietsen was dat best te doen geweest, maar nu was ik blij dat we de huurfietsen weer hadden ingeleverd en de Apollo het vuile werk konden laten opknappen. Het park is een jaar of tien geleden ingericht met werken van bekende beeldhouwers uit alle windstreken - uiteraard gesponsord door de grote wijnhuizen. Het uitzicht was inderdaad schitterend, maar we hadden te veel trek om de ongetwijfeld spectaculaire zonsondergang af te wachten. De Lonely Planet is nogal lovend over Vintner's Bar & Grill in het vlakbij gelegen Angaston en eerlijk is eerlijk, het klopte alweer.

Morgen gaan we een wijntoer doen, inclusief lunch, waarbij we per busje vervoerd worden - dat proeft toch een stuk relaxter dan wanneer je daarna nog moet rijden of fietsen.

1. Linda:
    24 november 2016
    Deze tekst was me even ontsnapt, maar nu ik hem lees doet het mij goed dat jullie ondanks de perikelen weer eens ' gewoon' op de fiets zitten. Fijn!
    Prachtige plaatjes wederom.