WT 16-17, 24 november 2016 - Discovery Park Barossa Valley, Tanunda, SA

24 november 2016 - Tanunda, Australië

Het was koud vannacht! Zelfs met alle ramen dicht en flink wat laagjes kleding aan, was het niet echt lekker in de camper. Buiten was het 4 graden toen we opstonden. Gelukkig warmde het snel op en we konden buiten ontbijten. We hadden ons voor vandaag weer eens voor een georganiseerd uitstapje aangemeld, een wijntour door de Valley. Thymo was onze chauffeur en reisleider en het gezelschap bestond verder uit het jonge echtpaar Josh en Allison uit Denver, VS. Zij waren een paar weken voor hun werk in Australië en hadden nu nog twee dagen for fun.

Thymo bracht ons eerst naar Peter Lehmann, een groot en beroemd wijnhuis. Je krijgt een lijst met wijnen, sparkling, wit, rood en ook gedestilleerd, voorgelegd en dan mag je zeggen wat je wilt proeven. Henk wilde met name wit proberen en ik sloot me aan bij Josh en Allison, die van plan waren om vandaag een mooie verzameling rode (bewaar)wijnen uit te zoeken om mee te nemen naar huis. Er stonden veel Shiraz-wijnen op de lijst, veelal genoemd naar de leverancier van de druiven - het wijnhuis heeft geen eigen wijngaarden, maar werkt nauw samen met wijnboeren uit de naaste omgeving - en van verschillende leeftijden. Na een uurtje proeven met uitgebreide uitleg van de sommelier gingen we weer verder, met een fles rode sparkling Shiraz onder de arm.

Het tweede wijnhuis, Yelland and Papps, was veel kleiner en gehuisvest in een charmant oud pand, met de wijngaard direct ernaast. De wijnboer zelf kwam bij de proeverij om te vertellen over zijn werkwijze en de keuzes die hij maakt. Hier proefden we een Vermentino en verder  een aantal blends, van twee of drie verschillende druivensoorten. Ook hier namen we weer een flesje mee: een rode Grenache.

Al drink je maar hele kleine slokjes wijn en gooi je weg wat je niet echt lekker vindt, na twee proeverijen en dat in de ochtend, voel je de alcohol goed. Misschien moet je alles weer uitspugen, maar ik heb dat niemand zien doen gedurende de dag. Om een uur of half een hadden we alle vier flinke trek, maar we moesten voor de lunch nog naar een derde wijnhuis: Rockford Wines. Dit was een heel oud en kleinschalig bedrijf, dat alles met de hand doet. Hun wijnen hebben al veel prijzen gewonnen. Ook hier werkten we een lijstje af en sta je weer versteld van al die verschillende smaken.

Bij TeAro Estate gingen we lunchen, een plank vol met lekkere hapjes. We zeiden net tegen elkaar dat we geen wijn bij het eten gingen bestellen, toen de volgende sommelier eraan kwam met de eerste fles wijn. Het proeven ging onder het eten gewoon door! Hij was zeer enthousiast en vertelde allerlei verhalen over dit familiebedrijf en de wijnen die ze maken. Ikzelf raakte inmiddels het spoor een beetje bijster en vond alles lekker, maar Henk bleef bij de les en zocht twee mooie flessen uit om mee te nemen. Die moeten we natuurlijk wel nog in Australië opdrinken, maar dat gaat vast lukken in de maand die we hier nog zijn.

De laatste stop was bij Schild Estate, waar ze weer veel Shiraz-wijnen hadden en een enkele Chardonnay en Merlot. Toen we klaar waren met proeven, was het vier uur en was het tijd om teruggebracht te worden. We hadden een ontzettend gezellige dag met Josh en Allison, van wie we een uitnodiging hebben gekregen om bij hen in Denver te komen eten als we daar zijn in mei 2017.

1. Elske:
    24 november 2016
    Wat leuk, nieuwe Denverse vrienden! Hebben jullie wel gezegd dat jullie dochter en schoondochter ook meekomen? ;)
  2. Linda:
    24 november 2016
    Dat klinkt als een smakelijke dagbesteding! Meestal is het zo dat de vis moet kunnen zwemmen, maar water zonder vis is ook weer wat leegjes. Alcohol op lege magen, huuuh. Maar als jullie een goede tip voor Australische wijn hebben, graag!
    Goed idee van jullie om toch wat in te slaan, want Marja is al zo snel jarig! Ik ga zelf een paar dagen naar Schier, trui mee!
  3. Anouk:
    24 november 2016
    Klinkt als een heerlijke dag!