WT 16-17, 25 november 2016 - Quality Hotel Mildura Grand, Mildura, Victoria, Australië

25 november 2016 - Mildura, Australië

Na drie nachten bibberen in de camper in Tanunda zijn we vandaag weer eens verkast. Het oorspronkelijke plan was om een paar dagen naar Adelaide te gaan, hotelletje pakken en lekker uit eten op Marja's verjaardag. We hadden even niet opgelet; dit weekend is er een grote cricket test match in de serie tussen Zuid-Afrika en Australië. Australië had de eerste twee matches fors verloren, dus er staat heel wat op het spel. Daarnaast nog een grote conventie, met als gevolg dat er in heel Adelaide geen hotelkamer meer te krijgen was. De komende paar dagen zou naar de kust gaan geen alternatief zijn, koud, winderig en kans op een bui, dus die optie viel af. Marja had gelezen dat het stadje Mildura, wat verder (300 km) landinwaarts gelegen aan de Murray River, de moeite waard zou zijn.

Ik moest me vanmorgen eerst weer bij de huisarts melden om te kijken of mijn been ver genoeg hersteld is om de medicijnen stop te zetten. Nee dus. Vandaag begreep ik voor het eerst dat die malle vlek de feitelijke ontsteking (cellulitis) is. Na de kuur moet de vlek (zo goed als) verdwenen zijn en ieder geval niet meer warm aanvoelen of verdikt zijn. Zo ver zijn we nog net niet, dus nog maar weer 6 dagen extra antibiotica en aan het einde daarvan weer naar een huisarts. De afgelopen maand heb ik al meer van die rotzooi moeten slikken dan tot nu toe in de rest van mijn leven, maar het is toch wel handig om dit straks achter de rug te hebben.

Nog even naar de apotheek en toen konden we echt op pad. Het eerste stukje door de Barossa Range was nog leuk, maar na de prachtige afdaling naar de grote vlakte erachter kregen we al snel weer een gevoel van déjà-vu. Outback all over again, ditmaal wel regelmatig afgewisseld met enorme graanvelden en later ook weer met grote wijngaarden. Het gebied is wat vruchtbaarder en vochtiger dan veel andere regio's dankzij de Murray-rivier, die dit jaar ook nog eens flink buiten zijn oevers is getreden door de vele regen in de Australische Alpen waar hij ontspringt. Bij Swan Reach moesten we de rivier voor het eerst oversteken, zowaar met een veerpont. Lonely Planet gaf weer een goede tip voor een lunchplekje, Sprouts in Berri. Toen we daarna nog een keer een korte pauze inlasten, op de grens van South Australia met Victoria, waren ook de vliegen en masse terug voor het echte outbackgevoel.

Mildura is inderdaad een leuke plaats, voor Australische begrippen zeker niet klein. Het  hotel ligt in het centrum, vlak bij de rivier en het stationnetje - waar ėėn heel spoor langs loopt. Langtree Avenue is een levendige straat met flink wat restaurants, waar het gezellig druk was. Onze eerste keuze was tijdelijk gesloten, maar het eten in Thai-riffic was gelukkig voortreffelijk.