WT 16-17, 27 november 2016 - Halls Gap Caravan Park, Halls Gap, VIC

27 november 2016 - Halls Gap, Australië

We kwamen vanmorgen niet heel vlot op gang. Het bed lag erg lekker, er stond nog een uitgebreid ontbijt op ons te wachten, we moesten de spullen inpakken, enz. Om 10 uur zat alles weer in Apollo 2 en hoefden we alleen nog wat boodschappen te doen voor de lunch en om vanavond weer te kunnen eten op de camping. We hadden een redelijk idee waar we naartoe wilden, maar nog geen kaart van Victoria (Oost-Australië begint op de kaart die ik in Nederland heb gekocht net iets verder naar het oosten dan wij nu zitten). Zoals altijd bracht het Information Centre weer uitkomst en konden we, gewapend met allerlei aanvullende info, ongeveer recht naar het zuiden op pad naar Grampians National Park.

Mildura is de eerste zogeheten irrigatienederzetting van Victoria. We hebben gisteren in het River Vista House geleerd dat een en ander met flink wat vallen en opstaan tot stand is gekomen, maar tegenwoordig is een flink gebied rondom Mildura geschikt voor de verbouw van groente en fruit, vooral heel veel druiven op enorme percelen. We kwamen al snel langs een estate met een bekende naam voor mensen die bij Gall&Gall en/of AH hun boodschappen doen: Lindemans. Eenmaal buiten bereik van de irrigatiekanalen, werd het landschap al weer snel droger en waren we terug in de savanne, afgewisseld door enorme graanvelden. Het was ook heel erg vlak en de weg over het algemeen recht, maar helaas meestal niet van topkwaliteit. Op het eerste gezicht zag het er best aardig uit maar het wegdek was vaak erg hobbelig, zelfs zodanig dat we hele stukken met (omlaag) aangepaste snelheid hebben moeten afleggen. Midden in tarwe- en gerstland kwamen we door het plaatsje Brim, waar een bekende Australische kunstenaar met een zeer Nederlandse naam, Guido van Helten, de enorme graansilo's onlangs voorzien heeft van een wandschildering, waarop vier bewoners van Brim staan uitgebeeld. Werkelijk zeer fraai.

Een kilometer of 100 voor ons einddoel van vandaag zagen we in de verte bergen opdoemen, de Grampians. Als ik het goed heb gelezen zijn ze vernoemd naar een bergketen in Schotland. We hadden gekozen voor de route door de bergen heen naar Halls Gap - een fraaie beklimming + afdaling en bovenop prachtige vergezichten. Dit keer geen rode rotsen, maar grijs met hier en daar gele accenten. Kennelijk is dit een zeer populaire bestemming vanuit Melbourne en vandaag voerde de Great Victoria Bike Ride erdoorheen, maar de wegen waren alweer vrijgegeven toen wij arriveerden. Het weekend is nu voorbij, dus plek zat op de camping. Morgen gaan we een rondje maken langs de highlights van het park, deels met de camper, deels te voet.

1. Linda:
    27 november 2016
    Lees ik het goed of bespeur ik daar enige wijndruifgebied- belevingsslijtage? Uiteindelijk is ook dat een grootschalig agrarisch landschap, net als al het graan en fruit.