WT 16-17, 30 november 2016 - Bimbi Park, Cape Otway, VIC

30 november 2016 - Cape Otway, Australië

De eerste indrukken gisteren van de Great Ocean Road waren geweldig en volgens de kaart is er nog veel meer te zien. Een kleine complicatie was wel dat de Great Victorian Bike Ride (GVBR) precies over het parcours gaat dat wij nog willen afleggen, hetgeen voor vertragingen kan zorgen. We zijn daarom eerst een stukje teruggegaan om te zien waar we gisteren geen tijd voor hadden. Prachtig waren ze, de London Bridge, de Arch en de Grotto. Ook nu viel ons weer op hoe goed de Australiërs omgaan met hun natuurschoon. Op een heel ingetogen en smaakvolle manier worden de highlights aangekondigd en toegelicht, er is voldoende parkeergelegenheid en door middel van mooie paden en boardwalks kan iedereen genieten van al het moois.

Het is hier wel druk! Zo veel bussen en auto's vol toeristen hadden we al een poosje niet gezien. Er komen vooral jonge Aziaten uit, de een nog hipper gekleed en bezonnebrild dan de ander. Al dat modieuze vertoon moet natuurlijk steeds met de telefoon op de selfiestick worden gefotografeerd, vaak grote groepen giechelende meisjes en jongens bij elkaar. Daarbij is het maar de vraag of er nog ruimte op de foto overblijft voor de mooie rotsen en de woeste oceaan.

Nadat we Port Campbell weer gepasseerd waren, gingen we verder op de Great Ocean Road en al snel reden we de hekkensluiters van de GVBR achterop. Wij weten zelf hoe kwetsbaar je je op de fiets kunt voelen ten opzichte van het gemotoriseerde vervoer, dus ik deed extra voorzichtig met inhalen. Maar het bleef niet bij die paar stampende en puffende, ondanks omvang en tempo in flitsende wielerkleding gestoken ploeteraars: we hadden duidelijk het laatste en traagste peloton te pakken en dat waren er wel een stuk of 100. Het parcours was best wel zwaar, met een paar stevige klimmen erin en een flink stuk onverhard door wegwerkzaamheden.
Tegen lunchtijd waren we bij Melba Gully, een paar kilometer van de kust gelegen, waar een mooie wandeling was uitgezet in het groene en vochtige regenwoud. Enorme varens, hoge bomen, paddestoelen en aan het eind een waterval... het was een groot welig tierend paradijs.

Toen we zo'n anderhalf uur later weer terug op de Great Ocean Road kwamen, waren dezelfde fietsers als eerder inmiddels allemaal voorbij gekomen en begon onze inhaalactie opnieuw. We hadden wel medelijden met sommigen die zo te zien niet echt getraind en met inferieur materiaal aan deze tocht waren begonnen. Wij stopten even bij het uitkijkpunt Castle Cove, waar we een van de deelnemers spraken. Hij was zo uitgeput dat hij nauwelijks aanspreekbaar was. Daarna hebben we een tijdje staan praten met een fietser die gelukkig een heel wat monterder indruk maakte. Een ervaren fietsenthousiast, die genoot van deze meerdaagse tour. Toen hij even later naar zijn rijwiel liep, zagen we dat hij behoorlijk gehandicapt was: een been kon hij maar nauwelijks gebruiken. Hij stapte op een zo te zien speciaal voor hem gemaakte ligfiets, poseerde voor de foto en ging er vervolgens als een speer vandoor, bergafwaarts. Nu we dit evenement van zo nabij zien, begint het wel te kriebelen en krijgen we zelf ook weer zin om te fietsen.

Het eindpunt van de dag was Bimby Park in National Park Cape Otway, een wat alternatieve camping met zowel vintage caravans als heel moderne cabins. Een van de attracties zijn de koala's die hier in het bos leven. Nog voor het diner zijn we gaan wandelen om te kijken of we ze konden spotten. Ik zag na een paar kilometer de eerste in een boom zitten en later, terug op de camping, ontdekten we er nog een paar. Geweldig om zulke bijzondere beesten in hun natuurlijke omgeving te zien. Ze zitten hoog in bomen, bewonderenswaardig behendig balancerend op dunne takken, en terwijl ze heel traag wat blaadjes van takken happen, kijken ze je onbekommerd aan. Eentje had een jonkie bij zich, dat ook al naar takjes greep en blaadjes at. Dus we hebben alweer een beestje van het lijstje gezien: check!

Daarna nog eten koken, een wijntje drinken en onder de douche en toen was alweer een fantastische dag ten einde.

1. Linda:
    30 november 2016
    Oooh, koalabeerjes, wat zijn ze mooi. Hier word ik al enthousiast van een konijntje op Schiermonnikoog en een fazant die uit de hand eet.
  2. José ter Haar:
    30 november 2016
    Ohhh....wat een feest van herkenning. Heb het gevoel er weer een beetje te zijn. Allemaal weer prachtige foto's, maar die van de watervallen vond ik echt heel bijzonder.
    Op naar Melbourne?
    X