WT 16-17, 7 december 2016 - Tidal River, Wilsons Promontory National Park, VIC

7 december 2016 - Tidal River, Australië

Het weer was vandaag perfect voor onze plannen. Zonnig, niet al te veel wind en iets boven de 20 graden. Nadat we vanmorgen al op tijd waren verkast naar een plek met stroom - voor de koelkast en voor het straalkacheltje vanavond - zijn we eerst over Norman Beach langs de Norman Bay gewandeld. Het was eb en het strand was enorm breed en vrijwel uitgestorven. Op een paar plaatsen waren er honderden kleine krabbetjes met een blauw schild, die zich voortdurend ingroeven in het vochtige zand en allerlei grappige patronen op het strand maakten. Aan de ene kant wordt de baai begrensd door de Tidal River en de rotsen van Pillar Point, aan het andere uiteinde liggen ook enorme rotsen aan de voet van Mount Oberon. Hoewel je op het strand nauwelijks een schelp zag liggen, was er een keur aan zeeleven te vinden in de poeltjes en op de rotsen. Kokkels, wulken, fraaie rode anemonen en allerlei ander spul. Het pad door de duinen terug was een beetje saai, afgezien van de zwarte wallaby die we spotten, maar die helaas niet bereid was tot poseren.

Na de lekkere zelfgemaakte lunch zijn we in de camper gestapt voor een kort ritje naar  de parkeerplaats van Telegraph Saddle, het zuidelijkste punt van het vasteland van Australië waar je met de auto kunt komen. Uiteraard ligt het eiland Tasmanië, dat ook bij Australië hoort, nog zuidelijker, maar daar komen we deze vakantie niet aan toe.  Vanaf de parkeerplaats voerde de route, in de folder ronkend omschreven als een 'epic Prom(ontory) walk', ruim 3,5 km omhoog naar de top van Mt. Oberon. De wandeling door het bos was op zich al leuk, hoge bomen met zwartgeblakerde stammen en daartussen veel varens en ander groen. Op weg naar boven kwamen we langs een zwarte wallaby die zich te goed deed aan het sappige groen langs het pad en zich weinig van ons aantrok, zodat ik hem uitgebreid op de foto kon zetten. De beloning aan het eind van de stevige klim, een 'postcard perfect' 360 graden uitzicht over het nationale park, de Tidal River, de diverse baaien en de verderop gelegen eilandjes, was de inspanning meer dan waard.

Als de weersverwachting klopt, en dat doet hij hier best vaak, krijgen we de komende paar dagen tamelijk beroerd weer met lage temperaturen. Met Pasen op Texel houd je daar rekening mee, maar hier hoort het gewoon 25 graden en zonnig te zijn. Afijn, we vinden vast wel weer iets te doen en anders lassen we maar een rustdagje in, ook wel lekker voor de benen na de 22 km sjouwen van vandaag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Linda:
    8 december 2016
    Een bijzondere kustlijn, het lijken wel kunstmatige pieren maar ze zijn organisch? Wat een mooie plek. Ik reageer op een wat ongebruikelijk tijdstip, want ik ben ziek (buikgriepje) en thuis. Morgen wel weer over denk ik.