WT 16-17, 12 december 2016 - Snug as a bug Motel, Omeo, VIC

12 december 2016 - Omeo, Australië

Hoe leuk Omeo en de hippie-camping ook zijn, we hoopten wel dat we vandaag weer verder konden reizen. Er waren vanochtend eerst veel telefoontjes met Apollo en daarna met de man van de  RACV - de Australische ANWB. Daarna reden we heel voorzichtig naar het dorp; de remmen deden het nog... In de garage ging de voorste band van de camper eraf en bleek dat de remmen totaal waren afgesleten: metal on metal, zei Rick, onze in zeer korte broek en slippers geklede monteur. Er moeten nieuwe remschijven komen en die liggen hier helaas niet op de plank, dus we zitten hier nog een dag. Sympathieke geste van Apollo: naast financiële compensatie voor de verpeste vakantiedagen hebben ze voor ons een kamer in hèt hotel van Omeo, Snug as a Bug, geboekt, zodat we niet weer met die knarsende remmen naar de camping hoeven te rijden.

Tussen het wachten door hebben we weer in de tourist information annex bibliotheek annex bank annex sociale dienst annex kentekenregistratie gezeten, waar we inmiddels al het personeel kennen. Ook waren er nog de oude rechtbank en bijbehorend museum om te bekijken. De eerste, in 1858 aangestelde, rechter in Omeo, Alfred Currie Wills, deed zijn werk eerst in een tent. De verdachten werden dan zolang aan een boom vastgebonden. Toen het gerechtsgebouw - met de omvang van een zeer bescheiden vakantiehuisje - klaar was, betrok Wills met zijn gezin twee kamertjes achter de rechtszaal. Volgens de overleveringen werden de zittingen daardoor soms verstoord door kindergehuil.

De beheerder van het museum was stomverbaasd dat wij naast de cellen en de rest van de oude houten gebouwtjes, ook de in 1893 gebouwde rechtbank wilden bekijken. Maar ik vond het erg leuk en moest natuurlijk op de foto achter de bench. Ondanks de aftandse meubels en de deplorabele toestand van de zaal en het kantoortje, wordt alles nog een paar keer per jaar gebruikt. Ik zag geen computers, wel een groot tv-scherm.

En nu zitten we dus in een van de lekker kneuterige kamers van Snug as a Bug, met een mooie veranda met veel kleurige rozenstruiken en het is prachtig weer. Leuk: Florence, de praatgrage eigenaresse, heeft Nederlandse roots en liet ons trots haar verzameling Delfts blauw, Droste-memorabilia en een hele rij petroleumstellen zien. Ze vertelde dat het charmante oude hotelpand in zijn geheel was verplaatst vanuit een dorp wat verderop en hier weer in elkaar gezet en opgeschilderd.
Wij gaan onszelf vanavond verwennen met een lekker etentje in de Golden Age Motel hier tegenover. En nu maar hopen dat morgen alles op zijn pootjes terechtkomt.

1. Aly:
    12 december 2016
    Hoi, Hoi, ja en dan de huidige situatie, streng beveiligde gerechtshovenwas het nog maar zoals toen. Wel een leuk verhaal, liefs van ons Aly
  2. Elske:
    12 december 2016
    @ Aly: bij 'mijn' gerechtshof wordt de beveiliging door ons ook wel de Bitterballenbrigade genoemd, om het een beetje te relativeren ;) maar dit zaaltje is wel erg schattig ja!