WT 16-17, 21 december 2016 - Cambridge Hotel, Surry Hills, Sydney, NSW

21 december 2016 - Surry Hills, Australië

Op zo'n dag dat je al redelijk op tijd ergens moet zijn - in dit geval om de camper weer in te leveren - is het moeilijk om nog veel andere activiteiten te plannen. We waren al om zeven uur op en hebben na het ontbijt de Apollo uitgeruimd en het tafelblad weer gemonteerd. Deze dient eveneens als matrasbodem voor het bed, dus hebben we die in praktijk nooit als tafel gebruikt, omdat je anders continu aan het verbouwen bent. De overtollige boeken en folders hebben we achtergelaten in de camp kitchen / recreatieruimte van het holidaypark - er is een heel ruilcircuit van paperbacks, waarbij sommige campings echt een mooie voorraad hebben.

Het inleveradres van Apollo ligt niet zo ver van het vliegveld, maar wel zo'n 20 km ten zuiden van het centrum van Sydney, dus prima op de route gelegen voor ons. Het terrein waar we moesten zijn zag er niet uit. Een soort weiland op een industrieterrein in wording met heel veel campers erop, een paar hangars waar de auto's werden geserviced en een noodgebouwtje voor het administratieve proces rond het ophalen en inleveren van de auto's. Het was er razend druk, maar de procedure van het inleveren verliep gelukkig vlot en er waren geen problemen met schade of verloren gegane inventaris.

Een taxi bracht ons vervolgens in ruim een half uur naar hartje centrum van Sydney, waar we een erg leuke kamer op de 13e verdieping van het Cambridge Hotel hebben. Veel van de gebouwen om ons heen zijn nog hoger, dus het uitzicht van het balkon is helaas relatief beperkt. We waren zo vroeg dat onze kamer nog niet klaar was, daarom konden we eerst even de directe omgeving verkennen. Het was heerlijk weer vanmiddag, warm genoeg om buiten lunchen bij Mo's en te wennen aan de geluiden en geuren van de grote stad. Net als een paar weken geleden in Melbourne is dat echt even omschakelen, want we zijn natuurlijk al een paar maanden vooral in de natuur - waar we juist liefst zo weinig mogelijk andere mensen tegenkomen. De eerste indrukken van Sydney zijn overigens prima. De wijk waar we zitten is zeer levendig met veel winkels, barretjes en trendy restaurants. De belangrijkste attracties zijn volgens de receptioniste van het hotel op loopafstand, maar we gaan morgen toch maar een Opal Card kopen, waarmee je gebruik kunt maken van metro's, bussen en veerdiensten.

Meestal zoekt Marja de eetgelegenheden uit, maar vandaag heb ik me daaraan gewaagd. Je hebt gelukkig allerlei websites waarop je kunt zien welke restaurants hoog aangeslagen worden. De keus viel vanavond op Darlo's Country Club in Darlinghurst een kilometer hiervandaan. Een bijzondere plek die claimt een avondvullend programma aan te bieden, vanaf cocktails, via eten tot swingen op muziek verzorgd door lokale dj's. Het eten werd omschreven als 'Modern Australian Cuisine' naar Californisch voorbeeld. Hoewel we dat laatste niet helemaal konden plaatsen, smaakte het allemaal prima. De desserts spraken niet tot de verbeelding maar naast Darlo's zat een vestiging van Messina, de geweldige ijsmaker waar we in Fitzroy (Melbourne) ook al eens waren geweest. Al smikkelend op een bankje in het nabijgelegen parkje zagen we nog een nieuwe diersoort: vliegende honden - oftewel fors uit de kluiten gewassen vleermuizen. De wilde natuur is nooit ver weg in Australie ;)

1. Rozemarijn:
    21 december 2016
    Hee zwervers! Wordt het oud en nieuw vieren in Sydney? Is wel de allerleukste plek op aarde voor oudejaaravond/nacht.
  2. Just:
    21 december 2016
    Vandaag was de laatste werkdag (van mijn leven). Nu heb ik dus genoeg tijd om jullie reis nog intensiever te gaan volgen, en meer melige berichtjes te sturen.
    Wat mij trouwens erg aanstaat in jullie verslagen zijn de nauwkeurige beschrijvingen van de toetjes en ijsjes die jullie nuttigen. Inclusief de locatie, 'op het bankje met uitzicht op de vleerhonden'.

Groeten en hele fijne Kerstdagen,
    Pensionado Just
  3. Linda:
    22 december 2016
    Weer een etappe afsluiten moet ook wel een beetje raar zijn. Meestal betekent het einde reis, maar voor jullie vooral een nieuw begin met een mooi intermezzo in Sydney. Nog veel plezier tot aan de vliegreis!