WT 16-17, 22 december 2016 - Cambridge Hotel, Surry Hills, NSW

22 december 2016 - Surry Hills, Australië

Doordat ik op Facebook had gepost dat ik in Sydney was en openstond voor tips, konden we vanmorgen al kiezen uit wel zes aanraders van ervaringsdeskundigen en (halve) locals. Leuk! We dachten dat we alles wel rustig tijdens het ontbijt konden bekijken in het naast het hotel gevestigde Baccomatto Osteria. We hadden echter zo lang in ons bed gelegen dat het personeel al begon met het opruimen van de broodjes, de eieren en het sap. Ik mocht gelukkig wel twee lattes tegelijk bestellen om aan mijn cafeïnebehoefte tegemoet te komen.

Manly, een suburb van Sydney, werd onze eerste excursie. Je gaat er met de ferry naartoe en je komt dan door de haven, langs de beroemde Sydney Harbour Bridge en het nog beroemdere Opera House. Voordat we dat konden doen, moesten we eerst een oplaadbare openbaarvervoerkaart kopen, hier Opal geheten. Een goed systeem, ook gebruiksvriendelijk voor toeristen.

Na een boottochtje van een half uur legden we aan in Manly. De door velen aangeraden wandeling naar Spit Bridge voerde langs de alweer prachtig rotsachtige kust en langs mooie huizen met dito tuinen, maar om het hele stuk van ruim 9 km vol te maken, vonden we wat veel. Bovendien ontwikkelde zich onder mijn voet iets wat op een blaar leek. Terug dus met de bus naar de winkelstraat om een broodje te scoren en daarna weer op de boot terug naar Circular Quay, vanwaar alle veerboten vertrekken. Een stukje met de trein, een stukje wandelen en dan nog even genieten van onze kamer met ligbad, grote flatscreen-tv en heerlijk bed. Na de vele nachten in ons kleine campertje, hoe knus ook, met de andere kampeerders veelal op korte afstand, kan met name ik erg genieten van de ruimte en de privacy van een fijne hotelkamer. Henk heeft vanavond alweer het restaurant uitgezocht en ook nu pakte dat uitstekend uit. De Thaise keuken vinden wij beiden erg lekker en restaurant Muum Maam in de hippe wijk Surry Hills maakte er echt een feestje van met geweldig gekruide, pittige en ook nog eens mooi uitziende gerechten. Zelfs de toetjes, nooit zo'n sterk punt in Thailand, waren lekker. Wij hadden banana fritters en monkey balls, de laatste waren bolletjes kokosijs, gevuld met gecaramelliseerde cashewnoten en gewenteld in geraspte kokos.

We zaten aan een tafeltje bij het raam en ik heb met plezier zitten kijken naar de mensen die voorbijkwamen. Voor een avondje uit dost men zich hier echt uit, dat hadden we gisteren ook al gezien. De dames in mooie jurken, op hakken en met haar en make-up tot in de puntjes verzorgd. Helaas vinden de meeste heren dat ze met een schoon overhemd al heel chic voor de dag komen. Gelukkig verruilen ze 's avonds nog wel het meest gedragen kledingstuk in Australië, de (erg) korte broek, voor een pantalon. Op een uitzondering na: naast een beeldig meisje in een groene jurk en op zilveren schoentjes, banjerde een boerenpummel gestoken in shorts, geruite bloes en witte sokken in slippers. Pfff, hopelijk eet hij wel met mes en vork...

1. Aly:
    22 december 2016
    Laiverds, het blijft een mooi gebouw dat Opera House. Geniet nog maar even van alles wat op jullie pad komt,

liefs Aly
  2. Linda:
    22 december 2016
    Jaaa, de Opera House! Prachtig gebouw. Veel te zien daar in Sydney, geniet er van!