WT 16-17, 23 december 2016 - Cambridge Hotel, Surry Hills, Sydney, NSW

23 december 2016 - Surry Hills, Australië

Terwijl we lekker zaten na te genieten van een echte toeristendag in de grote stad, hier vlakbij afgesloten met een behoorlijk authentieke en erg lekkere Italiaanse maaltijd, vroeg ik Marja hoever ze al was met haar stukje van vandaag. Ai, blijk ik zelf aan de beurt te zijn, terwijl de prima detective met Inspector Rebus in de hoofdrol op het nachtkastje ligt te lonken. We zeggen af en toe wel eens tegen elkaar dat het toch wel een hoop werk is, die verhalen, maar we kijken nu al regelmatig even terug in de verslagen van het begin van de reis en we mogen de trouwe volgers natuurlijk ook niet teleurstellen.

Het zou geen strandweer worden vandaag, dus we hebben een aantal must sees in Sydney zelf op het programma gezet. Na het ontbijt zijn we weer op de trein gestapt naar Circular Quay, de ferryterminal. Vandaar uit is het maar een klein eindje naar de Sydney Opera House, die we gisteren al van een afstandje hadden gezien. Een schitterend vormgegeven en zeer functioneel gebouw, waarvan de constructie is begonnen in 1959. Het ontwerp is van een toen nog relatief onbekende Deense architect, Jørn Utzon en de bouw is niet van een leien dakje gegaan (meer info: http://www.sydneyoperahouse.com/About/The_Architect.aspx). De voorstellingen van dit moment spraken ons onvoldoende aan om kaartjes te kopen, dus de zalen hebben we niet gezien.

Even verderop ligt de beroemde Royal Botanical Garden, waar we op een terrein van een paar honderd hectare alle bomen en planten terugzagen die we op onze reis tot nu toe in het wild toe waren tegengekomen - been there, done that .... - maar gelukkig ook nog wel flink wat nieuwe soorten.

Vervolgens zijn we op de veerboot naar Darling Harbour gestapt. Dat is een hoefijzervormige haven met daarom heen hypermoderne gebouwen, luxe appartementen boven talloze restaurants en daarnaast heel veel attracties als Madame Tussauds, Wild Life Sydney Zoo en Sydney Aquarium, een heel circus dus. We waren eigenlijk onderweg naar de Sydney Fish Market, maar we hebben eerst nog een tussenstopje gemaakt in de Chinese Garden of Friendship. Deze ommuurde tuin, vlak bij Chinatown, is opgezet in de stijl van de grote privé-tuinen uit de Ming-dynastie en bevat veel giften van de Chinese zusterstad van Sydney, Guangzhou. Een oase van rust midden tussen de wolkenkrabbers. Na de lunch in een geheel Aziatische Food Court zijn we met de light rail (alles op de Opal card) naar de vismarkt gegaan, die aan de volgende haven ligt. Een mekka voor de liefhebbers van kakelverse oesters, kreeft, krab en alles wat de zee nog meer te bieden heeft, zowel om thuis klaar te maken als om ter plekke te consumeren. De markt is 36 uur achter elkaar open tot morgenmiddag 5 uur, zodat iedereen kan inslaan voor de kerst.

Morgen hopelijk warm genoeg voor een relaxt dagje strand, want de benen hebben wel wat rust verdiend.

1. Linda:
    23 december 2016
    Sydney klinkt als het New York van Australië. Super ov systeem, verschillende sferen and a lot to do. Vooral blijven schrijven, hoor. Wij trouwe lezertjes stellen dat zeer op prijs. Al moet het natuurlijk niet op werken gaan lijken! Hoewel ik nu ook kerstvakantie heb, benijd ik jullie nog steeds vanwege al die belevenissen. Maar als schrale troost, heb ik mijn kerstpakket.
  2. José ter Haar:
    23 december 2016
    Heb je nu alle ontbrekende plantennamen, Henk? Of stonden er geen bordjes bij?
    Ik zou het heel goed kunnen begrijpen als jullie ons niet meer dagelijks trakteren, maar vrees dat het voor mij te laat is.....de verslaving heeft al toe geslagen. Dus....
    Ik duim voor strandweer morgen.
    X