WT 16-17, 24 december 2016 - Cambridge Hotel, Sydney, NSW

24 december 2016 - Surry Hills, Australië

Wat hadden we weer een geweldige dag vandaag! Het was toen we opstonden al prachtig weer, dus gingen we op tijd op pad. Eerst een ontbijtje met eitjes en fruit met yoghurt bij hetzelfde tentje als gisteren, nu uitgebreid met pancakes. Dat was dus eigenlijk een brunch en een goede bodem voor een dag in Bondi Beach, een must see en do volgens velen. De reis erheen in de bus was al leuk: eerst Oxfordstreet met zijn vele winkeltjes en daarna Bondi Street waar de ene na de andere hippe koffietent voorbijkwam, bevolkt door een hip en goedgekleed publiek. Bondi Beach zelf vonden wij - blasé als we inmiddels zijn geworden na al die prachtige witte stranden onderweg - niet zo bijzonder, maar de wandeling die daar begint naar Coogee Beach was echt mooi. Het pad gaat op en neer langs de kleurrijke en grillig gevormde rotsen en je kijkt steeds uit op de zee. We waren lang niet de enigen die op pad waren en de strandjes waren ook druk bezet. Sommige zijn voor de young and the beautiful, op andere stukken, vooral als er een ondiepe rockpool is, zie je meer gezinnen. Voor onze eigen frisse duik kozen wij Clovelly Beach uit, een smalle baai met een strandje. Heerlijk om even af te koelen na het wandelen bij een temperatuur van zo'n 27 graden. We zijn daarna op de bus gestapt terug naar het centrum, met een tussenstopje in de wijk Paddington. Ik had daar op de heenweg een leuke markt gezien bij de kerk, maar we hadden een andere bus terug genomen dus kwamen we eerst door straten met mooi gerestaureerde oude huizen, het leek wel op het Utrechtse Wilhelminapark, maar dan in Sydney. Het marktje was wel grappig, met  stalletjes waar ze boerenkool-wortelsap, glutenvrije hapjes, hippiegewaden en allerlei kunstzinnige voorwerpen verkochten.

Terug in het centrum namen we de light rail naar de Fish Market, waar we gisteren ook al waren geweest. Nu kwamen we met een lege maag, dus zijn we ons te buiten gegaan aan de geweldige seafood die je daar kunt kopen. Omdat het nog maar vier uur was, was dit dus een linner, een kruising tussen een lunch en en dinner. We begonnen met elk drie gegratineerde Sint-Jakobsschelpen, die ter plekke worden gevuld met rijst, kaas een een coquille, en die met een brandertje bruin worden geroosterd. Later gaat er nog een sausje overheen en een schepje zalmkaviaar. Verrukkelijk! Bij een andere kraam zochten we nog meer heerlijkheden uit: ieder een halve kreeft, een spies met inktvis, garnaal en zalm en ten slotte een bakje gefrituurde inktvisringen. Dat eet je dan op aan een van de vele lange tafels die er staan, terwijl er om je heen keihard wordt geschreeuwd, gewerkt en gerend. Het was wel te zien dat de markt 36 uur non-stop geopend was geweest en dat het bijna sluitingstijd was, want sommige medewerkers stonden echt te knikkebollen en we zagen later op het parkeerterrein een vrouw met twee emmers bijna onder een auto lopen.

Ook wij waren vermoeid en warm na al het lopen en het eten en zochten de koelte van de hotelkamer weer op. Henk was zo galant om, terwijl ik in bad lag, nog even naar de slijter te lopen. Het is nu half 8, we liggen in bed en drinken, omdat het Kerstavond is, weer zo'n zalige rode sparkling Shiraz. En, omdat een brunch en een linner toch niet helemaal genoeg zijn, liggen er nog wat kaas en koekjes op ons te wachten.

1. Ger Willems:
    24 december 2016
    Wat moeten jullie afzien; wijn met kaas en koekjes en dat ook nog eens in bed. Een heel andere setting dan een stal in Bethlehem. Fijne Kerstdagen.
    Ger
  2. Marlon:
    24 december 2016
    Zo te lezen genieten jullie volop.
    Fijne kerstdagen!
  3. Aly:
    24 december 2016
    Laiverds, hier is de kerst ook zo'n beetje aangebroken en maken wij ons ook op voor kerkmis/dienst en bezoekje hier en daar. Jullie ook fijne kerst gewenst en na al deze drukte sturen we weer eens even een apart verslagje,

liefs Aly, Kees
  4. Linda:
    24 december 2016
    Klinkt heerlijk zoals jullie de dag beschrijven, inclusief het culinaire deel van het verslag. Yum!
    Leuke dingen doen, even naar het strand, lekker eten want tenslotte Kerstavond. Ik da dit jaar een minikalkoen maken en ga jullie daarbij vast en zeker missen, ook om hem op te krijgen!
  5. Elske:
    24 december 2016
    Wat een heerlijke dag papa en mama! Ik heb inmiddels ook al twee borrels en een diner achter de rug, met nog drie diners te gaan. Net nog even gesport voor de nodige calorieverbranding, en nu door ;) We gaan jullie wel heel erg missen hoor! Slaap lekker en goede reis morgen! Liefs xxx
  6. José ter Haar:
    Wat een topdag weer.
    Goede reis straks en hopelijk wat mooi kerstgevoel in Christchurch. Wat een toepasselijke naam trouwens.
    Dikke kerst X