WT 16-17, 27 december 2016 - Chateau on the Park Hotel, Christchurch, NZ

27 december 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Het is een beetje puzzelen met dat grote tijdsverschil, maar nadat we vannacht Skype-contact gehad met de Van Dorens die zich bij mijn vader in Heerenveen hadden verzameld en met Elske en Anouk die nog in de trein onderweg waren, hebben we vanmorgen na het ontbijt nog uitgebreid met Linda geskypet, terwijl zij net het kerstdiner op had.

Verder was het een rommelige dag. In de voorbereiding op het fietsen hadden we een lijstje gemaakt met 'things to do today'. Dat lijstje hebben we niet helemaal kunnen afwerken, want veel instanties en winkels waren vandaag nog gesloten. Volgens de Nieuw-Zeelandse regels hebben ambtenaren en andere mensen in loondienst ieder jaar recht op twee vrije dagen met de kerst. Als kerst geheel of gedeeltelijk in het weekend valt, wordt dat gecompenseerd met twee of een extra vrije dag(en) na de kerst. Een werkgever die daarvan wil afwijken moet een toeslag van 50% op het normale salaris uitbetalen.

Op ons lijstje stonden, behalve een bezoek aan de supermarkt en de Vodafone-winkel voor een lokale Sim-kaart, die wel gewoon open waren, onder andere het postkantoor  - voor het terugsturen van wat overbodig geworden spullen - en een reisbureau voor informatie over kleine resorts op Fiji; waar we zelf niet goed uitkomen. Potdicht. Daarnaast moesten we op zoek naar een fietsenmaker. Er moest een nieuwe Ortlieb achtertas voor Marja komen, want daar is er op raadselachtige wijze eentje van verdwenen. Verder moest ik de snelspanner van mijn achterwiel laten verwijderen. Daar stak een puntje uit dat helemaal was kromgebogen tijdens het vervoer, dus het ding kon geen kant meer uit. Om de bob-yak aan te koppelen moet ik een speciale snelspanner monteren, dus die kromme moest er echt uit. Uiteindelijk heeft de fietsenmaker hem maar doorgeknipt met een betonschaar. Tassen had hij niet, maar hij kon ons wel doorverwijzen naar een andere fietsenmaker. Daar heeft Marja een nieuwe fietszonnebril gescoord en een verwijzing naar een derde rijwielhandel, die Ortliebtassen op voorraad zou moeten hebben. Je raadt het al, die was dicht, maar door de etalageruit heen konden we zien dat hij de juiste tassen op voorraad heeft. Morgen moet er dus nog wel iets gebeuren voordat we echt op pad kunnen.

Inmiddels was het lunchtijd geworden en tegenover de dichte rijwielhandel zat een Belgisch cafe en restaurant, Torenhof. Behalve veel bier (Leffe, Duvel, Chimay, Jupiler, Stella en nog veel meer) en friet hadden ze daar ook prima mosselen op de kaart staan. De serveersters kwamen uit Siberië en Engeland, maar een kaart van België, een aantal Nederlandstalige spreuken over de vele voordelen van het consumeren van bier en een ingelijst diploma ter herinnering aan een gewonnen duivenwedstrijd van Frankrijk naar Antwerpen zorgden voor een Vlaamse ambiance.

De rest van de middag ging op aan wat kleine klusjes en inpakken. Daarnaast hebben we voor morgenavond een 'warm showers'  overnachtingsadres geregeld bij een Nederlands gezin. Tijdens de fietsreis, met veel overnachtingen in kleine plaatsjes, is de keuze aan restaurants vaak uiterst beperkt, dus vanavond hebben we onszelf nog een keertje verwend met een diner in 27 Steps, heerlijk.

1. Linda:
    27 december 2016
    Wat ziet Christchurch er vriendelijk en kleurrijk uit! Jammer dat jullie wat oponthoud hebben door de feestdagen en dat het materieel niet helemaal mee werkt. Hopelijk lukt het morgen wel en kunnen jullie weer met de fiets op pad.
  2. Jeff Evans:
    28 december 2016
    We hope you enjoy your time in New Zealand. 4/5 of the population lives on the north island making the two islands quite different from each other in many ways. We found the south island is full of adventure while the north island relatively easier to explore by bike. Can't wait to hear all about your trip.