WT 16-17. 3 januari 2017 - Top 10 Holiday Park, Omarama, NZ - 32 km

3 januari 2017 - Omarama, Nieuw-Zeeland

Het was wel weer wennen, slapen in zo'n klein tentje. Naast de twee slaapmatjes, de slaapzakken en de hoofdkussens is er eigenlijk geen ruimte voor iets anders. We lieten dus de meeste spullen gewoon in de tassen op de fiets zitten, die zijn bovendien waterdicht. Het inpakken en wegwezen duurt ook wat langer dan anders: eerst wassen en aankleden, ontbijt maken en opeten in de camp kitchen, praatjes maken met de andere fietsers en dan de tent opvouwen. Die was nog een beetje nat van de regen van vannacht en ondanks dat dat met het moderne materiaal geen probleem meer is, kan Henk daar maar moeilijk aan wennen. De strenge uit de zestiger jaren daterende kampeerwetten zijn er bij hem stevig ingeprent. Na nog een paar boodschappen in het schots en scheef gebouwde en daardoor verwarrende centrum van Twizel konden we op pad.

We wilden naar Omarama, een wandeletappe van slechts 32 km. Die ging wel over de grote weg en het zou weer druk worden vandaag met naar huis terugkerende vakantiegangers, maar we hadden geen zin in de toeristische route van 78 km over een onverharde weg met een flinke klim erin, met matig weer bovendien. Het viel uiteindelijk erg mee met de drukte, de meeste auto's gingen de andere kant op. We balen wel een beetje van al dat verkeer, al wisten we dat de eerste maand van ons verblijf in Nieuw-Zeeland in de schoolvakantieperiode zou vallen. Maar dat er in een zo dunbevolkt land naast de toeristen nog zo veel andere mensen onderweg blijken te zijn, is toch een tegenvaller. Lastig voor ons is ook dat hotels, motels en campings overvol blijken te zijn - en wij houden niet van al te veel in het voren plannen. Na de ervaring van gisteren, moeten bedelen om een piepklein plekje op de camping, waren we echter wijs geworden en hadden we voor de komende nacht een cabin (de laatste) gereserveerd op het Holiday Park in Omarama. Dat bleek een schattig kabouterhutje te zijn waar je zo vanuit de deuropening in het met kraakhelder witte lakens opgemaakte bed springt. Op de smalle veranda staat en picknicktafel en dat is het.

Ik heb vandaag voor het eerst in Nieuw-Zeeland weer zelf gekookt, in de camp kitchen, waar ze gelukkig een goede wokpan hadden staan en een snijplank. Zout en een zeef konden we lenen van medekampeerders. Morgen kunnen we weer ons eigen potje koken, want we kunnen tot onze grote vreugde door een annulering nog een nacht hier blijven, zij het in een wat groter hutje met eigen keuken en zelfs televisie. Toen Henk het weerbericht voor morgen erop nasloeg, waren we nog blijer: 13 graden en stevige wind vanuit de richting waar wij naartoe moeten. Dat wordt dus een echte rustdag om de spieren te laten herstellen en niet veel meer te ondernemen dan een bezoek aan de Hot Tubs even buiten het dorp.

Totaal 352 km

1. Astrid:
    Hahahaha, afzien ff
    Geniet ervan.
  2. Geeske:
    3 januari 2017
    Ik las zonet voor de eerste keer jullie blog van deze reis lees. Leuk! Marja herkende ik meteen, maar ik dacht even dat Henk wel erg veranderd was de afgelopen maanden. Blijkt bij nader inzien een andere stoere fietser.
    Jan en ik wensen jullie een gelukkig nieuwjaar met weer erg veel reisplezier.
  3. Linda:
    3 januari 2017
    Wat een schattig klein huisje, zoiets heb ik nog nooit gezien. Fijn dat jullie met dat barre weer nog even een hersteldagje kunnen inlassen. Die hot tubs klinken helemaal niet verkeerd. Geniet er van!